Forfatterforbundet fyller 5 år

Bilde av Forfatterforbundet.
Foto: Heine Birkeland FØRSTE MØTET: I slutten av januar fyller Forfatterforbundet fem år. Her fra det første møtet forbundet hadde på Litteraturhuset i Oslo den 13. januar 2018.

Forfatterforbundet fyller år

Forfatterforbundet fyller fem år lørdag 28. januar, og jubileet markeres med en åpen strømmesending fra Nasjonalbiblioteket.

Et nytt fagforbund for skjønnlitterære forfattere

Etter et opprop i Aftenposten i desember 2017, ble en ny fagforening for skjønnlitterære forfattere stiftet 28. januar 2018. Først da oppnådde man full organisasjonsfrihet og solidaritet for alle forfattere på det skjønnlitterære feltet i Norge, og en reell mulighet for medbestemmelse og representasjon.

Det har vært harde tak og mye arbeid for mange, mye motstand, men også mange heiarop. Forbundet har fått til mye, og mer skal det bli.

Jubileumssending fra Nationalbiblioteket

Agnes Moxnes, tidligere kulturkommentator i NRK, samtaler i en direktestrømmet sending med flere av de som har vært med siden den stede starten for å oppsummere forbundets korte, men intense historie.

Sammen med Moxnes i panelet finner vi Eystein Hanssen (styreleder og en av de opprinnelige initiativtakerne), Dorthe Eriksen (leder av stipendkomiteen og tidligere styremedlem), Asle Skredderberget (medlem og en av de opprinnelige initiativtakerne), Knut Lindh (nestleder i Forfatterforbundets vederlagsfond, satt i interimstyret og har vært leder av valgkomiteen) og Lena Roer (tidligere styremedlem og nå ansatt som organisasjonssekretær).

Les mer om jubileet på Forfatterforbundets nettsider.