Cathrine Dekkerhus

Som medlem av NISO står Cathrine Dekkerhus sterkere både på og av fotballbanen

Da Cathrine skulle organisere seg som idrettsutøver, valgte hun LO og NISO.

NISO – eller for Norske Idrettsutøveres Sentralorganisasjon – har som mål å gi trygghet og fordeler i hverdagen, både som idrettsutøver og som privatperson.

Kanskje er det lagånden som snakker. Etter mange år på fotballbanen, er å spille på lag en del av hverdagen til Cathrine. Men også i et samfunnsperspektiv er fagorganisasjonenes fellesskap viktig for henne.

– Å være fagorganisert vil også bidra til å ivareta rettigheter og arbeidsplasser i samfunnet.

Med hvilke utfordringer i arbeidslivet er LO og NISO en god partner og støtte for deg som toppidrettsutøver?

– Idretten er en ung bransje som fortsatt er i utvikling. Da er det svært viktig at noen baner vei og sørger for å ivareta idrettsutøverens interesser – både på og av banen.

Hun nevner både likestilling og fokus på utdanning og livet etter karrieren.

NISO jobber aktivt med temaer som berører medlemmenes arbeidshverdag. I tillegg til avtaleforhandlinger, støtter LO og NISO Gi rasisme rødt kort-kampanjen, som er utøvernes holdningskampanje for å fremme respekt, toleranse og likeverd i idretten.

Men fokuset på karriereveiledning og utdanning står også sentralt hos NISO.

Selv la Cathrine nylig opp sin egen fotballkarriere, 28 år gammel. På grunn av de fysiske belastningene som en idrettskarriere innebærer, er «pensjonsalderen» blant toppidrettsutøvere gjerne mye yngre sammenlignet med mange andre yrker. Da blir det ekstra viktig å ha en medspiller som hjelper deg med livet og karrierevalgene etter idretten.

– Hos LO og NISO får jeg hjelp med å planlegge nåværende og fremtidig karriere og utdanning, sier Cathrine.

De personlige fordelene Cathrine får gjennom organisasjonen er også en av grunnene til at hun valgte nettopp LO og NISO.

– Gjennom medlemskapet har jeg fått hjelp med juridisk bistand, mental helse og forsikringer. Jeg har også fått tilgang til mange gode tjenester og tilbud gjennom LOfavør, som gir meg trygghet og fordeler utenfor livet som toppidrettsutøver.

Hva er ditt råd til de som vurderer å melde seg inn i en fagforening?

– Det er veldig betryggende å vite at rettighetene og interessene dine blir ivaretatt, enten du er utøver eller ansatt. Men også helt klart følelsen av å være del av et fellesskap.