Ungdomssekretærtur til Brussel

Vellykket tur til Brussel for ungdomssekretærene!

Våre ungdomssekretærer Eivind og Martine dro sammen med de andre ungdomssekretærene fra hele landet til Brussel på samling, og melder om god stemning og godt faglig innhold.

Onsdag 27. september til fredag 29. september reiste alle LOs faglige ungdomssekretærer på samling i Brussel for å besøke NATO og Norway House. På NATO besøkte ungdomssekretærene Norges faste delegasjon til NATO og fikk høre om NATO-delegasjonens sikkerhetspolitiske arbeid og aktuell internasjonal politikk.

På Norway House, som huser Norges EU-delegasjon og masse norske organisasjoner og sammenslutninger, ble det gode diskusjoner på et bredt felt av politiske områder.

Lise Skjevik fra Industi Energis Brusselkontor fortalte om hvorfor det er viktig for fagforeninger å være tilstede der hvor EU fatter beslutninger som får konsekvenser for IEs medlemmer og arbeid.

Arbeidsråd ved den norske EU-delegasjonen, Kristina Jullum Hagen, løftet aktuelle arbeidslivsspørsmål og EUs prioriteringer i inneværende kommisjonsperiode og hvordan det kan utvikle seg i forbindelse med Europaparlamentsvalget 2024.

Nora Hansen jobber for LO i Brussel, på vårt Brusselkontor, og hun besøkte samlingen for å snakke om hvordan europeisk energipolitikk får konsekvenser for norske interesser og særlig for utviklingen av norsk industri.

Marie Osnes fra den norske EU-delegasjonen presenterte det politiske arbeidet rundt likestilling og ungdom, og hvordan den norske EU-delegasjonen jobber for å påvirke politiske beslutninger innen disse feltene.

Avslutningsvis besøkte Kurt Vandaele, seniorforsker ved ETUI, ungdomssekretærene og presenterte sitt forskningsprosjekt på fagorganisering i Europa, med særlig fokus på organisasjonsgrad blant unge arbeidstakere i hele EU og utenfor EU.

Ungdomssekretærene våre var svært fornøyde med det høye faglige nivået på innledere og diskusjonene vi rakk å ha på relativt kort til.

Eivind Yrjan Stamnes

Faglig ungdomssekretær