Studietur til Brussel

Studietur til Brussel

Ledelsen på LOs regionkontorer i hele landet fikk gleden av å besøke NATO og Brussel sammen med første nestleder Sissel Skoghaug. Våre gode kolleger på LO-kontoret i Brussel hadde laget et interessant og nyttig program.

Hele gjengen hadde gledet seg stort til å besøke NATO. Selv om vi ikke fikk møte selveste generalsekretær Jens, fikk vi en solid innføring i arbeidet fra viseadmiral Louise Kathrine Dedichen og ambassaderåd Silje Bjarkås Bryne. De kunne fortelle om to helt forskjellige hverdager før og etter Russlands krig mot Ukraina.

At Sverige og Finland er blitt medlemmer har også forandret mye, til det bedre.

Viseadmiral Dedichen er sjef for Militærmisjonen i Brussel og hun understreket at NATOs rolle blir viktigere og viktigere.

I juli arrangeres NATO-kongress i Washington, og der skal også NATOs 75års-jubileum markeres.

IMG_3463.jpg

IMG_3464.jpg

Inne på NATOs område var det selvfølgleig totalt fotoforbud, bortsett fra ved de to minnesmerkene fra Berlinmuren og fra terroren mot World Trade Center. Disse symboliserer NATOs to innsatsområder: å forebygge krig fra Russland og forebygge terror.

IMG_3542.jpg

I Norway House fikk vi møte Norges ambassadør til Belgia Jørn Gloslie. Han er også nestleder ved EU-delegasjonen. Et av hans viktige budskap er at målet vårt bør være "For fellesskapet er det lurt at ...." istedet for  "For Norge er det best at ....". Norway House er EUs norske førstelinje og hadde ti tusen besøkende bare i 2023.

IMG_3547.jpg

Både ambassadøren og våre to LO-kolleger i Brussel Robert Hansen og Nora Hansen holdt gode foredrag om det dagsaktuelle arbeidet.

Det er EU-valg 6. juni, og mens det forrige valget handlet mest om klima og grønne løsninger, handler årets valg om forsvar og industri.

NOU 2024:7 Norge og EØS ble selvfølgelig viet en del oppmerksomhet. Ambassadøren beskrev den som et viktig oppdatert kunnskapsgrunnlag, og Robert Hansen viste til hvor viktig det er at regjeringspartiene er enige om denne virkelighetsbeskrivelsen.

Det mye omtalte handlingsrommet er beskrevet i NOUen. Jørn Gloslie påpekte at handlingsrommet selvfølgelig er størst før regler/direktiver vedtas. Etter vedtak er handlingsrommet mye mindre og vanskeligere.

IMG_3503.jpg

Regionleder Irene Bordier Haukedal poserer gjerne foran EUs hovedkvarter. Det oppleves som meningsfylt å bli bedre kjent med og oppdatert på viktig arbeid i Brussel.

IMG_3526.jpg

Litt tid til å bli kjent med Brussel ble det også, og da er t-banen kjekk å reise med.

IMG_3540.jpg

Kultur er også viktig.

IMG_3584.jpg

Og hva passer bedre etter en studietur til NATO å oppleve Norsk Military Tatoo i Spektrum dagen etter at vi kom hjem? Her representert ved Den Kongelige Livgarde fra Danmark, i hjerteformasjon.

IMG_3620.jpg

H.M. Kongens Garde var selvfølgelig også tilstede

IMG_3649.jpg

Mer enn 800 aktører samlet til avslutningsnummer og kan fint stå som et symbol for et samlet Europa.

Irene Bordier Haukedal

Regionleder