Støtte til de streikende i private barnehager

Støtte til de streikende i private barnehager

Fagforbundet Vestfold og Telemark inviterte de streikende i de private barnehagene til lunsj og en prat på regionskontoret tirsdag 1. november. Nærmere 80 personer møtte opp for å få svar på spørsmål og høre appeller til støtte for streiken som handler om å få en rettmessig pensjon på linje med de kommunale barnehagene.

Kampviljen og optimismen var stor blant de streikende barnehageansatte som krever å få den samme pensjonen som de har i de kommunale barnehagene og som de tidligere er blitt lovet.

Det som er ille i denne saken er at kommunene overfører mellom 12 og 13 % av tilskuddene øremerket til pensjon.  Utfordringen er at all støtten blir utbetalt i en pott,  og deler av pensjonspengene blir brukt til helt andre ting.

Arbeidsgiverforeningen Private barnehagers forbund PBL hevder at pensjonen vil koste 1,4 milliarder kroner og det har man ikke råd til. Samtidig sier samfunnsøkonom og ekspert på barnehageøkonomi Trond Erik Lunder at eierne i norske barnehager har tatt ut 11,2 milliarder kroner i utbytte de siste 6 årene.

Hovedargumentet om at dette blir for dyrt for barnehagene faller på stengrunn når man vet at de har fått øremerkede pensjonspenger fra kommunene.  Samtidig vil ikke PBL være med på en finansieringsmodell hvor man får penger etter behov,  og ikke bare en fast pott som i dag.  Dette var ting man var enige om i oppgjøret i 2019 men som ikke er gjennomført.

Støtte til streiken i Barnehagene.jpg

LO i Vestfold og Telemark og LO i Grenland støtter Fagforbundet med leder Marianne Skjønstad Nilsen i den pågående streiken. Både nestleder i LO Vestfold og Telemark Harald Olsen og leder i LO Grenland Jonny Skogsrød holdt appeller til støtte for de streikende. Begge understreket at dette er en kamp som må vinnes og at det har betydning både for nåværende ansatte og de som kommer etter.

Harald Olsen

Regionnestleder