Sniktitt på tungtvannskjelleren

Sniktitt på tungtvannskjelleren

LO fikk være med på en sniktitt på tungtvannkjelleren som åpner lørdag 18. juni på Vemork. Etter flere års utgraving og nybygg står endelig det nye museet snart klart til å ta imot publikum. Åpning er Lørdag 18. juni kl 13

Det var medlemmer av Norsk Industriarbeidermuseum på Vemork som var invitert for å se på den nå ferdigstilte tungtvannskjelleren fra krigen. Kjelleren er gravd ut og integrert i et nybygg som tar godt vare på historien for all framtid.

Det var en fantastisk bragd de 11 sabotørene stod for i 1943 når de tok seg inn i bygget og sprengte cellene til tungtvannsproduksjonen. Aksjonen ble gjennomført uten at et eneste skudd ble avfyrt og alle gutta var kun i tyveårene.

Joachim Rønneberg var yngstemann  og leder for gruppen Swallow/Gunnerside, som i februar 1943 sprengte tungtvannsanlegget på Vemork ved Rjukan. Etter aksjonen brukte gruppen 14 dager på ski tvers over Sør-Norge til Sverige.

Rønneberg visste ingenting om tungtvann da de utførte oppdraget, først etter krigen og atombomben over Hiroshima forsto han hvor viktig det var.  Aksjonen ble gjennomført uten at de løsnet skudd. «Vi gjorde bare en jobb. Vi hadde flaks. Absolutt flaks, men også svært god etterretning om målet,» sa han 70 år senere.  Rønneberg sa at han hadde flaks som tok med seg en kraftig tang (boltekutter) som gjorde at gruppen raskt tok seg inn på Vemork-anlegget. Historikeren M.R.D. Foot beskriver Vemork-aksjonen som et «kupp» som «changed the course of the war» og som fortjener «gratitude of humanity».

Rønneberg mente det var ganske utrolig at topplederne i Norsk Hydro, som samarbeidet med nazistene, ikke ble straffeforfulgt etter krigen.

Harald Olsen

Regionnestleder