Papirene etter Lars Skytøen

Papirene etter Lars Skytøen

Tidligere ansatt i LO Vigdis Bakke hadde fått tilgang til tidligere leder i Jern og Metall Lars Skytøens personlige papirer. Disse har har LO Vestfold og Telemark mottatt og overrakt til Arbeiderbevegelsens arkiv i Oslo.

Lars Skytøen hadde utdannelse som elektrisk sveiser fra Kaldnes Mekaniske Verksted i Tønsberg. I 1965 ble han ansatt i Norsk Jern- og Metallarbeiderforbund og i 1976 ble han valgt til leder i forbundet. Skytøen var industriminister fra 1979 til 1981 i Odvar Nordlis regjering. Han var med og stiftet Norsk bedriftsidrettsforbund og var formann der i perioden fra 1966 til 1968.

Han var mest kjent for Landsorganisasjonen i Norges (LO) kamp for kortere arbeidstid i 1986. Norsk Arbeidsgiverforening (NAF) varslet lockout for over 100 000 medlemmer av LO. Da slo Lars Skytøen neven så hardt i bordet at arbeidsgiverforeningen ga etter.  Resultatet ble ikke bare at LO fikk gjennom sitt krav, men også at NAF ble påført et så alvorlig nederlag at organisasjonens leder Pål Kraby måtte forlate sin stilling.

Etter at Lars Skytøen døde i 2016 er det hans datter som har hatt papirene, men da huset skulle selges sørget tidligere LO ansatt Vigdis Bakke for at papirene ble reddet. Arbeiderbevegelsens Arkiv var meget fornøyde med å kunne få hans personlige permer og notater.