Øvelse Djerv

Øvelse Djerv

Heimevernet distrikt 03 hadde en stor øvelse på Eggemoen og på Kongsberg i forrige uke. Distrikstrådet for 03 fikk være med å overvære øvelsen en dag å se hvordan soldatene trente på en terrorhandling. Totalt var det litt over 1600 soldater som var med i løpet av uka.

Øvelsen gikk ut på at det var terrorister som hadde inntatt en skole og tatt gisler. Soldatene vet ikke hvor mange gjerningspersoner det er og heller ikke hvor mange gisler som er tatt eller såret. Det er en veldig realistisk øvelse hvor man får testet både mannskaper og hunder underveis.

Hele øvelsen viser hvor viktig Heimevernet er for vår totale beredskap både i krig og fred. Distriktsrådet fikk mulighet til å overvåke denne ene dagen og se hvor effektive soldatene er.

Brifing i teltet.jpg

Før øvelsen startet ble rådet brifet i teltet på hvordan Heimevernet opererer og øver i løpet av året. Det er et stort apparat som er i sving under øvelsen og mange ledd som skal fungere sammen.

Soldater inntar skolen.jpg

På bildet har soldatene tatt kontroll på skolen og bringer ut både terroister og skadede gisler. På bildet øverst ser vi at soldatene sammen med hundepatruljen har lagt en terrorist i bakken etter at han prøvde å rømme.

Sjefen for HV03 var meget godt fornøyd med øvelsen selv om det alltid er noen små ting å rette opp i. Husk at dette er ikke elitesoldater som trener hele året. Disse soldatene er bare inne noen få dager i året men er meget motivert for oppgavene sine. Heimevernet har endret seg mye de siste årene og de både trener mer og er langt dyktigere enn for noen tiår tilbake.

En av de store styrkene heimevernet har er at de kjenner de områdene de skal forsvare og vet mye om de utfordringene som vil møte dem. Styrkene blir også i større grad brukt i sivile oppdrag som for eksempel nå under pandemien hvor de bistod kommunene.

Harald Olsen

Regionnestleder