Opplæringskontorene og tillitsvalgte

Opplæringskontorene og tillitsvalgte

LO mener at opplæringskontorene er en viktig del av fag- og yrkesutdanningen. Derfor bør tillitsvalgte i forbund, avdelinger og fagforeninger engasjere seg i opplæringskontorenes virksomhet. Opplæringskontorene er et bindeledd mellom ungdom, skolene, fylket og næringslivet. På medlemsbedriftenes vegne finner de kvalifiserte og motiverte lærlinger og oppretter lærekontrakter med dem. Vi oppfordrer tillitsvalgte i medlemsbedriftene om å blant annet delta på opplæringskontorets årsmøter og tilogmed representere bedriften i opplæringskontorets styre.

Flere opplæringskontor er flinke til å invitere LO til lærlingesamlinger og -kurs for å blant annet informere om plikter og rettigheter i arbeidslivet. Dette setter vi stor pris på.

I tillegg skulle vi ønske at flere tillitsvalgte i opplæringskontorene medlemsbedrifter er synlige og engasjerte i opplæringskontorenes arbeid.

Vi vet at de fleste tillitsvalgte har et godt samarbeide med bedriftens ledelse, og vi tror at tillitsvalgte er like gode til å ivareta bedriftens interesser i opplæringskontorenes styrer like godt som ledelsen.

LO ønsker seg paritet i alle opplæringskontorenes styrer. Noen få kontorer har det allerede, men potensialet er stort.

Les mer om opplæringskontorene i Vestfold og Telemark her.