LOs student- og ungdomskonferanse 2024 er gjennomført

LOs student- og ungdomskonferanse 2024 er gjennomført

Tolv studenter og unge tillitsvalgte fra Vestfold og Telemark deltok på LOs student- og ungdomskonferanse på Sørmarka utenfor Oslo i helga 19.-21. april. De reiser hjem med masse ny kompetanse og mange flere venner.

Den årlige student- og ungdomskonferansen til LO arrangeres på vårhalvåret i fantastiske omgivelser på Sørmarka utenfor Oslo. Årets konferanse ble svært vellykket og programmet hadde høy kvalitet. Med ny kompetanse og mange nye venner vender Vestfold og Telemarks unge tillitsvalgte og studenter hjem.

Fredagen startet med åpning av konferansen med LO-sekretær Kristin Sæther, etterfulgt av en hyggelig hilsningstale fra arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna (Ap), som også tok imot spørsmål fra salen.

Den første parallellseminarbolken tilbød en samtale om en mangfoldig bevegelse med Atia Ijaz fra Norsk Folkehjelp og Hans Øyvind Nilsen fra LOs organisasjonsavdeling, et foredrag om EØS med tidligere sjefsøkonom i LO, Stein Reegård, og et foredrag om pensjon fra Ragnar Elgsaas fra LO.

Fredagen rundet av med en samtale om LO med Bjarne Lagesen fra LO, Marianne Solberg fra FO og Hege Espe fra Fellesforbundet, før regionene samlet seg og diskuterte lokal aktivitet.

Palestina, den norske modellen og fakta om makta

Lørdagen åpnet med en stor og viktig bolk om Palestina. Liv Tørres leder LOs internasjonale avdeling og løftet LOs solidaritet med det palestinske folk. Norsk Folkehjelp fortalte om sitt arbeid i Palestina nå under konflikten mellom Israel og Hamas. Bolken ble rundet av med en panelsamtale ledet av Liv Tørres, der Palestinakomiteen og Norsk Folkehjelp deltok. Det samme gjorde også Åsmund Aukrust, Arbeiderpartiets utenrikspolitiske talsperson på Stortinget.

Ebba Boye fra samfunnspolitisk avdeling i LO fortsatte lørdagen med et spennende foredrag om den norske modellen, og viktigheten av modellen for det norske samfunnet.

Lørdagen fortsatte med parallellseminarer om hersketeknikker, tale- og debatteknikk og VinnVinn-spillet i dagens første bolk, samt studentarbeid, hvordan stå på stand, skrive leserinnlegg og sosiale medier i andre bolk.

Alle deltakerne samlet seg i forbundsvise samlinger, før Hans Olav Lahlum og Martin Kolberg avsluttet dagen med fakta om "Makta", braksuksessen som gikk på NRK.

Vi gleder oss til neste år

Søndagen bød på en god dialog om LOs patruljer med foredrag fra ungdomsrådgiver i LO i Norge, etterfulgt av gode historier fra sommerpatruljen og lærlingpatruljen.

Aller sist på programmet var en spennende ungdomspartidebatt, der AUF, SU, RU, Unge Høyre og Unge Venstre var tilstede, under solid ledelse fra leder i HK Ung, Henrik Drivenes.

LO Vestfold og Telemark er takknemlig for god deltakelse fra unge tillitsvalgte og studenter i Vestfold og Telemark. Vi er heldig med å ha et godt korps av framtidas forkjempere, og vi gleder oss til å ta kunnskapen og nytt nettverk i bruk.

LOs student- og ungdomskonferanse skal arrangeres igjen våren 2025, og dersom noen studenter og unge tillitsvalgte ønsker å delta -ta gjerne kontakt! Vi gleder oss allerede!

Eivind Yrjan Stamnes

Faglig ungdomssekretær