LOs representantskap i Bergen

LOs representantskap i Bergen

Streiken beviste at LO virkelig er Større - Sterkere - Sammen. Peggy ga representantskapet klar beskjed om at streiken var nødvendig. Kravet var økt kjøpekraft til alle og industriarbeiderne tok kampen for de lavlønte. Vi har aldri noen gang tidligere fått så store tillegg. Verken i generelle tillegg eller lavlønnstillegg. Og dit hadde vi ikke kommet uten streiken.

Denne vårens representantskap fikk en litt trå start. Snøværet på Østlandet gjorde at flyturene til Vestlandet ble kansellert, og mange ankom Bergen flere timer forsinket.

Representantskapet fikk oppleve utdeling av LOs kulturpris til gruppa På stengrunn som fremførte flere av Rudolf Nilsens tekster. Han var en arbeiderbevegelsens viktigste diktere, og vi fikk bla høre En sørgelig vise - bedre kjent som Sekretariatet. Fremføringen høstet stående applaus fra representantskapet.

På dagsorden sto LOs beretning og regnskap for 2022, og selvfølgelig mellomoppgjøret 2023. I LOlederen sin innledning hilste Peggy til bedriftene som ikke vil tilby de ansatte sin del av verdiskapinga: Skjerp dere! Lokale forhandlinger skal være reelle.

Hun viste videre til at protokollen inneholder punkter om både lavtlønnsgaranti og utfordringer med økte bonusutbetalinger. Dette er problemstillinger det skal jobbes med frem til mellomoppgjøret i 2025. Det er kun LO som er opptatt av å sørge for utjevning og fordeling, og Peggy forsikret representantskapet om at hun skal sørge for at NHO må levere på dette.

Hvert år krever LO lavlønnstillegg til store grupper – vi løfter i flokk. Og gjennom streiken har vi opplevd at mange har sett nytten av å være organisert. LOforbundene har opplevd vesentlig økning i medlemstallet den siste uka.

Representantskapet fikk gledelig besøk av statsminister Jonas Gahr Støre før kveldens høydepunkt: festmiddag i Håkonshallen. Vi retter en stor takk til våre kollegaer på regionkontoret LO Vestland som hadde ansvar for arrangementet sammen med LOs administrasjon. Middag i den flotte Håkonshallen var en super opplevelse, og den blei ekstra spesiell med forrykende underholdning av Fargespill.

Fargespill i Håkonshallen

Irene Bordier Haukedal