Kurs i Heimevernet distrikt 03

Kurs i Heimevernet distrikt 03

Arbeidsutvalget til rådet for Heimevernsdistrikt 03 Telemark og Buskerud hadde møte på Heistadmoen leir. Etter møte fikk de være med på å møte soldater som tok kurs for å bli lagsførere

Arbeidsutvalget i HV03 var mandag på Heistadmoen og hadde møte med sjef for leiren Tony Platek. Etter møte fikk man mulighet til å være med ut i felten og se noen av de aktivitetene HV03 driver.

Det ble blant annet et spennende møte med Hundepatruljen til kompani Gunnerside som hadde hatt treningshelg.

Hundepatruljen Heimevernet.jpg

Det krever mye trening å holde en hund i topp form til å drive oppdrag. I samtaler med hundepatruljen kunne en av dem fortelle at han trente 10 timer i uka med hunden for å holde den i form. All maten ble veid opp og ble det gitt godbiter så ble det redusert på dagsrasjonen for hunden. Dette er topp trente hunder som brukes i tjenesten ved behov.

Arbeidsutvalget fikk også komme ut i felten å møte soldatene som gikk kurs for å kunne bli lagførere eller nestlagførere i troppen. Det hele ble ledet av erfarne befal som har gjør dette ved siden av sin sivile jobb. En av de fikk samtale med var en dreven skogsarbeider fra Drangedal som er en av instruktørene som HV03 bruker mest.

Hvert HV-distrikt har sitt eget distriktsråd. Organisasjonene i landsrådet kan oppnevne hver sin representant til distriktsrådene. Distriktsrådet kan i tillegg velge inntil fire andre distriktsrelaterte organisasjoner som medlemmer. I distriktsrådet sitter også inntil ti ledere (HV-soldater) av områdeutvalg og innsatsstyrkeutvalg.

Oppgaver
Distriktsrådet skal arbeide for å fremme samarbeid mellom Heimevernet og sivilbefolkningen i distriktet. De gir også uttalelser og råd i spørsmål som angår Heimevernet i distriktet. Distriktsrådets arbeidsutvalg (leder, nestleder og sekretær) skal uttale seg ved tilsetting av ny HV-distriktsjef.

Harald Olsen

Regionnestleder