Kraft- og nettsituasjonen i Vestfold

Kraft- og nettsituasjonen i Vestfold

Fylkesordfører Anne Strømøy inviterte politikere, bedriftledere og intresserte til møte om kraft- og nettsituasjonen i Vestfold i Sandefjord tirsdag kveld. Debatten i media og blant en rekke politikere har vært preget av manglende kunnskap og mye synsing. LO og NHO presenterte sin rapport kraftløftet som viser at behovet for mer kraft og nett er større enn man trodde.

Det kom klart fram da direktør for regionale planer i Statnett Harris Utne at vi mangler nett kapasitet i vår region.

Det trengs en rekke nye 420 KV linjer som vil øke både kapasiteten og stabiliteten i nettet. Men det trengs også produksjon av mer kraft for å sikre fremtidige behov.

Harris Utne Statnett.jpg

Harris Utne direktør for regionale planer i Statnett

Øyvind Askvik direktør for Lede nettselskap la fram deres planer for utvikling i Vestfold og Telemark. Han viste til en rekke planer for å oppgradere nettet, men det er avhengig av at Statnett får på plass nye hovedlinjer som gir mer kraft å fordele.

Direktør Lede.jpg      Lede sine tiltak i Vestfold.jpg

Stortingspolitikere Stein Erik Lauvås (Ap) og Bård Ludvig Thorheim (H) innrømte at flere partier burde tatt grep tidligere og det var uavhengig av regjeringer som har sittet de siste 10-15 åra. Nå var de opptatt av at det måtte prioriteres strengere for hvem som får tilgang, og at lokalpolitikere må stå i stormene for å få etablert ny kraft og nett.

Stortingspolitikere.jpg
Stortingspolitikere i samtale med Statnett og Lede

En av de som ga klarest svar på hva som må til var Sverre Gotaas fra Herøya Industripark som satt i Energikommisjonen. Han ga klar tilbakemelding til at de som trodde at kutting av utenlandskablene ville gi billigere strøm bare kan glemme det. Vi er i perioder avhengig av å importere strøm selv om vi har et kraftoverskudd. Han er også tydelig på at atomkraft er en avsporing av debatten fordi det ligger for langt fram i tid i forhold til den situasjonen vi står i nå.

Sverre Gotaas.jpg
Sverre Gotaas som satt i Energikommisjonen

Gotaas var tydelig på at det er ting man kan og bør endre på i avtalene med Europa for å sikre mer stabile priser til Norge, men å kutte forbindelsene er en svært dårlig ide.

Regionleder i LO Irene Bordier Haukedal og NHO Direktør Kristin Saga la fram det nasjonale kraftløftet som LO og NHO har utarbeidet i sammen med staten.

Irene og Kristin presenterer Kraftløftet.jpg
Irene Bordier Haukedal og Kristin Saga la fram kraftløftet på vegne av LO og NHO

Deres klare budskap var: Sikre nok kraft til klimaomstilling og industriutvikling. Øke tempoet i kraftutbygging og energieffektivisering. Hindre nasjonalt kraftunderskudd. Bidra til lokal og regional mobilisering for ØKT KRAFTTILGANG.

Anders Aas daglig leder for bedriften Revac i Tønsberg som håndterer elektrisk avfallfortalte om et spennende prosjekt de har hatt i samarbeid med bedriften TGN Energy om plassering av solceller og et batteri for lagring som dekker ca 1/3 av deres strømforbruk. Det unike var en styringsenhet som fordelte strømmen på en mer effektiv måte slik at man fikk mere effekt ut av solcellene.

Kvelden ble avsluttet med en samtale mellom ordførerene i Larvik, Tønsberg og Holmestrand sammen med direktør for Speira i Holmestrand (gamle Hydro Holmestrand) om hva kan de som politikere bidra med for å få mere strøm og nett. Det var bred enighet om mer kunnskap til både politikere og til befolkningen, samt å tørre å stå i de litt upopulære debattene og fatte de kloke vedtakene.