Hvordan få flere gjennom fagopplæring

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon
Irene fra LO og Stig fra hovedutvalg åpner møtet

Hvordan få flere gjennom fagopplæring

Fylket hadde invitert aktuelle partnere for å drøfte hvordan man skulle øke gjennomføringsgraden for yrkesfagene. Tallet viser at det er stort behov for fagarbeidere i de kommende årene. Norge vil mangle 90 000 fagarbeidere innen 2035. Samtidig vet vi at allerede innen utgangen av 2024 vil det være flere eldre enn yngre i Telemark

Fylket hadde samlet hovedutvalget for Utdanning, folkehelse og tannhelse, yrkesopplæringsnemnda, opplæringskontorene, rektorene og seksjonsledere, rådgivere fagopplæring og andre aktuelle rådgiver fra sektoren og NAV for å få gode råd. Konferansen ble åpnet av leder av Y-nemnda Irene B. Haukedal og leder av hovedutvalget Stig Kolbjørnsen.

Arbeidsledighet i Telemark.jpg

Tallene viser at arbeidsledigheten er høy i Telemark og særlig blant innvandrere. Ledigheten blant innvandrere er på nesten 9 % mens den er rett under 2 % for etniske norske.

Arbeidsledighet blant innvandrere.jpg

Samtidig ser vi at arbeidskraftbehovet er stort også i Telemark. Særlig mangler det folk innen helsesektoren og spesielt helsefagarbeidere. Tallene viser at det er 1362 ledige jobber men samtidig høy ledighet. Det er ikke samsvar mellom de lediges kompetanse og det som er arbeidsgivere søker etter av kompetanse.

Arbeidskraftbehov i Telemark.jpg

Utenforskap er også en stor utfordring i Telemark hvor vi er blant de dårligste i landet. Telemark har 14,25 % som er uføre, et sykefravær på 6,45 % og en ledighet på over 3 %.

Ledighetstall og uføre i Telemark.jpg

Antall eldre passerer yngre.jpg

En av årsakene til høy ledighet i Telemark er at mange har kun fullført skolegang på grunnskolenivå. Tallene viser at det har stor betydningen hvilket nivå du har på kompetansen for å få få jobb.

Ledighet og utdanningsnivå.jpg 

Ett av de store spørsmålene var hvordan vi skulle få flere igjennom yrkesfaglig utdanning. Ett av tiltakene som ble pekt på var modulstrukturert opplæring med tett oppfølging av den enkelte.

Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring.jpg

Det andre tiltaket det ble pekt på var vekslingsmodeller hvor man fullfører større andel av opplæringen i bedrift med teoriundervisning på arbeidsplassen. 

En av hovedårsakene til at så mange faller ut av opplæringen er mangel på språkopplæring,  og spesielt teknisk norsk. Andre pekte på at det ikke er god nok oppfølging av den enkelte som sliter ute på arbeidsplassen. De svakeste burde ha fått en fast kontaktperson som fulgte de i hele løpet. 

Kontakt