Havvind kraft til Grenland

Havvind kraft til Grenland

Det var full brakke da Powered by Telemark inviterte til møte om kraft fra havvind. En av hovedtalerne var Olje- og energiminister Terje Lien Aasland fra Skien. Statsrådens mantra var tilstrekkelig tilgang på rimelig fornybar kraft. Det er to felter utenfor sørvestlandet som er tenkt å starte opp først. En klar melding fra møtet var at det må legges kabler til Grenland først, for her er den største samfunnsmessige gevinsten og helt avgjørende for å nå klimamålene.

Selv om Statsnett i første omgang ikke anbefalte at det brukes 2 mrd kroner ekstra for å strekke kabler til Grenland,  så viser alle andre parametere at det er både samfunnsøkonomisk og klimamessig fornuftig å bygge kabler til Grenland først.

Statsnett ville dermed vente med å bygge ut kabler fra Søndre Nordsjø II til Grenland til det kommer nye prosjekter som ligger nærmere vårt område. Utfordringen er at vi har ikke tid til å vente.

THEMA Counsulting Group og samfunnsøkonomisk analyse -SØA  mente derimot at det er fornuftig å strekke kabelene til Grenland først,  fordi vi har de største utslippene og er helt avgjørende for å nå klimamålene innen 2030.

• Grenland har de største utslippene i Norge
  • Grenland har teknologi og kompetanse til å kutte
  • Grenland trenger mer fornybar kraft for å realisere allerede eksisterende planer for nye arbeidsplasser og å nå klimamålene

Selv hovedtema var havvind minnet statsråden om at vindmøller på land er den raskeste og rimligste metoden for å skaffe ny kraft også til Grenland. Men da må noen av kommune være med på å ta belastningen med å sette av areal.

Statsråden har ikke konkludert noe enda,  og først skal disse to havvind prosjektene ut på høring. Tanken er at man i løpet av 2023 skal få tildelt prosjektene til noen av de aktører som skal bygge ut.

Harald Olsen

Regionnestleder