Fagbrevutdeling i Tønsberg

Årets lærling Vestfold 2023

Fagbrevutdeling i Tønsberg

I løpet av november vil mer enn 900 fagarbeidere få bevis på at de har bestått fagprøven i Vestfold og Telemark fylke. Utdelingen skjer både i Tønsberg, Larvik og Skien. Første høytidelige feststund ble arrangert på Oseberg kulturhus 20. november.

Regionleder Irene Bordier Haukedal er for tiden leder i yrkesopplæringsnemnda og fikk gleden av å både åpne kvelden og håndhilse og gratulere alle som mottok fagbrev, svennebrev eller kompetansebevis. Det er veldig viktig for LO å feire nye fagarbeidere og vise hvor viktig yrkesfag er for arbeidslivet vårt.

I tillegg til å dele ut beviset for gjennomført utdanning ble prisene for årets lærling og årets lærebedrift i Vestfold 2023 delt ut.

Årets lærling ble Adrian Aas Lindstrøm som har vært lærling i faget produksjonsteknikk hos Speira AS Holmestrand. Stolte representanter for både bedrift og opplæringskontor feiret Adrian sammen med fylkesvaraordfører Mette Kalve og Irene. Begrunnelsen for å utpeke Adrian som årets lærling var i tillegg til faglig dyktighet, at han er smart, driftig, inkluderende, har godt humor og godt humør, at han er god med folk og har vært ett friskt pust inn i arbeidsmiljøet. Adrian tok fagbrevet i mai 2023.

Årets lærebedrift ble Bastø Fosen AS, og prisen ble delt ut av Hege Pflug fra NHO. Begrunnelsen var bl.a at bedriften har i perioden 1998 og frem til i dag tatt over 120 lærlinger i matrosfaget og motormannfaget/skipsmotormekaniker faget. Mens det tidligere år var krevende å skaffe nok ungdommer til læreplasser i Bastø Fosen, er dette nå endret til det positive, og mange ønsker kun læreplass her. Bedriften har over flere år tatt inn lærlinger med behov for tilpasset opplæring grunnet helsemessige diagnoser, og andre personlige utfordringer, samt et stort antall lærlinger av utenlandsk opprinnelse hvor mange har hatt språkmessige utfordringer. Også et stort antall jenter har fått læreplass her, både på dekk og i maskin. Prisen ble mottat av Simen Storskogen, Drifts og HR sjef, Tor Jansen, Drifts og HR koordinator og tillitsvalgt fra Sjømannsforbundet Steinar Rosenvinge. Fagbrevutdeling 2023 årets lærebedrift.jpg

Scenen er alltid flott pyntet når nye fagarbeidere skal feires, og det er selvfølgelig lærlinger i blomsterdekoratørfaget sammen med opplæringskontoret i design og håndverk ved Janet Kjønnerød som har gjort jobben. Årets dekorasjoner hadde gjenbruk og natur som tema, og brøytestikker med refleks var godt synlig. De skal selvfølgelig tilbake til sitt opprinnelig bruk etterpå. Fagbrevutdeling 2023 blomster.jpg

Fagbrevutdeling 2023 Janet.jpg

Elever fra Sandefjord videregående skole bidro med kveldens musikalske innslag.

Irene Bordier Haukedal

Regionleder