Det er folk det handler om

Det er folk det handler om

Dagens permitteringsordning tar slutt 1. oktober. For mange permitterte i dag kan dette bety arbeidsløshet. Slik vil ikke LO eller Arbeiderpartiet ha det, les hva Harald Olsen, fungerende regionleder LO og Truls Vasvik, stortingskandidat Vestfold, Arbeiderpartiet skriver om det.

Koronapandemien har vært tøff for de fleste, men spesielt for dem som har opplevd å bli permittert eller miste jobben. Nærmest over natten mistet mange tryggheten i hverdagen. Tryggheten til å forsørge familiene sine, til å vite at man kan betale huslånet og til hvordan framtiden skal se ut. Selv om ting har begynt å se lysere ut, er krisen ikke over i alle næringer. Flere er fortsatt permitterte. Flybransjen og reiseliv er eksempler på næringer hvor ting ikke er kommet tilbake til normalen – her lokalt er det sikkert mange ansatte på Torp som ikke kjenner igjen hverdagen fra før koronaen.

Dagens permitteringsordning tar slutt 1. oktober. For mange permitterte i dag kan dette bety arbeidsløshet. Likevel klarer ikke regjeringen å gi et svar på hva som venter disse familiene. ''Vi får se'' er beskjeden deres til folk som ikke vet om de har inntekt neste måned. Mens regjeringen prater varmt om viktigheten av forutsigbarhet for bedrifter og næringsliv, gjelder tydeligvis ikke dette for vanlige folk. Det er faktisk folk vi snakker om. Vanlige mennesker med familier og et ønske om å bidra i samfunnet. De fortjener ikke regjeringens usikkerhet og frykt.

LO og Arbeiderpartiet mener det er grunnleggende at folk skal ha trygghet i hverdagen. Så lenge krisen varer, skal folk stole på at samfunnet stiller opp for dem. Vi er snart i mål, men snubler vi på oppløpet taper de permitterte og samfunnet mye. Vi må sørge for at den rettferdige krisepolitikken står løpet ut, og prioriterer sikkerhet og trygghet i hverdagen til de som allerede har mistet mye.

Ole-Henrik Olsen

Organisasjonsmedarbeider