Besøk på Ulefos Jernværk

tre kvinner og fire menn
Besøk på Ulefos Jernværk

Visste du at Ulefos Jernværk som ble stiftet i 1657 startet med resirkulering allerede i 1877? Bedriften er et nordisk industrieventyr og verdenskjent for sine kumlokk. LO traff både ledelsen og tillitsvalgte da vi var på besøk sammen med stortingsrepresentant Jone Blikra, Grenland næringsforening og NHO.

CEO Martin Sagen presenterte jernverkets historie og fremtidsutsikter på en meget lærerik måte. Ulefos sirkulære kretsløp omfatter ikke bare produksjon eller produkter, men det viser et helhetlig bærekraftsperspektiv hvor mennesker, miljø og ringvirkningene som norsk produksjon bidrar med til samfunnet – danner rammen for en sirkulær og bærekraftig økonomi.

IMG_2675.jpg

Han viste oss forskjellene på utslipp fra produksjon på Ulefos og konkurrenter i lavkostland. Likevel oppleves det at miljøgevinsten blir utkonkurrert av pris. Han oppfordret oss besøkende om å gjøre noe med dette gjennom våre roller/organisasjoner.

IMG_2680.jpg

Jone Blikra orienterte om arbeidet med Nasjonal Transportplan, og Ulefos fremhevet hvor viktig både E134 og RV36 er for dem.

Kumlokk Ulefos.jpg

Irene Bordier Haukedal