Årsmøte i Vestfold og Telemark Bondelag

Årsmøte i Vestfold og Telemark Bondelag

Vestfold og Telemark Bondelag avholdt sitt årsmøte på Bø Hotell fredag 18. mars. Det ble nevnt tre store saker de hadde spilt inn til Bondelaget sentralt. Det var Tollvern, Investeringspakke utenom landbruksoppgjøret og Bionova - finansiering av klimatiltak i landbruket.

1. nestleder i Bondelaget sentralt Egil Christoffer Hoen la vekt på at bonden må ha en inntekt å leve av. Kravene i årets oppgjør blir levert den 27. april. Han understreket også betydningen av å ha politikerne med på laget og at bøndene må stå sammen og ikke slenge dritt til hverandre. Han foreslo også at de lokale bøndene skulle hedre sin lokale butikksjef som solgte norsk mat i stedet for å kjefte på de som ikke gjorde det.

Det var 66 delegater med stemmerett tilstede på det første felles årsmøte i Bondelaget. Det blir også antagligvis det nest siste siden man må splitte opp igjen etter at det er bestemt at Vestfold og Telemark skal bli egne fylker igjen. Selv om mange delegater ønsket å beholde dagens struktur er det vedtektfestet sentralt at det er fylkesgrensene som bestemmer strukturen.

Regionnestleder Harald Olsen i LO Vestfold og Telemark sa i sin hilsningstale til årsmøte at det er viktig med forsyningsgrad på mat i disse urolige tider. Han påpekte også at det må settes mer fokus på arbeidsmiljøet i bondeyrke, for de ligger svært høyt på statistikkene over de farligste arbeidsplassene i Norge.

Årsmøte gjenvalgte de fleste i den sittende ledelsen som blir sittende inntil deling av fylkene er et faktum.