Årsmøte i SV Vestfold og Telemark

Årsmøte i SV Vestfold og Telemark

SV i Vestfold og Telemark avholdt sitt siste møte før splittelsen på Badehotellet i Langesund. Den kommende lederen i SV Kirsti Bergestø holdt den politiske innledningen på lørdagen. Det var et stort engasjement etter hennes innledning og hun rakk ikke å svare på alle spørsmålene.

Det var knyttet stor spenning til det siste årsmøte i Vestfold og Telemark SV før de igjen ble splittet opp i de gamle fylkene. Fylkeslaget hadde vært heldig å fått den man antar blir ny leder i SV etter Audun Lysbakken nemlig Kirsti Bergstø.

Det var stor spennvidde i debatten men mange var opptatt av de som stod utenfor arbeidslivet og kom under fattigdomsgrensa.  Mange mente at arbeidslinja kanskje har ført til at flere har falt utenfor og fått for dårlig støtteordninger fra NAV. Dette kom til uttrykk på søndagen da møtet vedtok en uttalese om å heve minstegrensen på NAV slik at ingen skal leve i fattigdom.

Det var også en stor sikkerhetspolitisk debatt hvor man drøftet SV forhold til NATO. Der ville flertallet beholde dagens medlemskap men jobbe for en europeisk modell uten USA i framtiden med spesiell vekt på det nordiske samarbeidet.

Harald Olsen

Regionnestleder