Årskonferanse NHO

Årskonferanse NHO

NHO sin årskonferanse som ble avholdt i Oslo Spektrum 12. mai hadde krigen i Ukraina som et av sine hovedtemaer. Grunnet Pandemien ble konferansen flyttet fra januar til mai og dermed ble hovedfokuset for konferansen endret. Konferansen ble ledet av Sofie Høgestøl fra universitetet i Oslo som også er kjent fra TV-skjermen som USA-ekspert og har kommentert mye av det amerikanske valget.

Det var en spent stemning i salen etter at folk igjen fikk møtet fysisk til årskonferanse i NHO. Sist var i 2020 rett før landet stengte ned. Selv om noen mente det var litt mindre deltakelse enn vanlig så kan det ha sammenheng med at det var fremleggelse av revidert statsbudsjett samme dag.

På grunn av at konferansen ble flyttet til mai,  ble krigen i Ukraina også et sentralt tema under årets konferanse og hvordan den påvirker både næringslivet og hver enkelt av oss. Det var hentet inn mange spennende foredragsholdere med gode og litt mer nyanserte syn på krigen og hva som kan skje framover.

Samtidig med at det er krig må vi også ha fokus på å løse klimakrisen. Undersøkelser viser at de unge er mer bekymret enn før,  både for krig og klimaet og de tror ikke vi når målene satt i klimaavtalen innen den fastsatte tiden.

Godkjenn flyktningenes papirer, førerkort og andre typer av sertifikat som viser faglig kompetanse. Jeg vet om alt for mange innvandrere som ikke får jobbe med det de kan fordi landet ikke godkjenner deres papirer. Det er et tap for Norge generelt. Vi tvinger innvandrere til å utdanne seg i noe de allerede kan. Det sa Drilon Hulaj, fabrikksjef ved Kongsberg Automotives avdeling på Raufoss.

Nøyaktig to timer og to minutter etter at den finske presidenten og statsministeren kom med budskapet om at Finland melder seg inn i NATO, sto Alexander Stubb, tidligere statsminister i Finland på scenen på NHOs årskonferanse. Jeg har aldri sett den Europeiske Unionen så enig og så handlingskraftig som nå, sier Stubb, men han legger også til et advarsel spesielt til næringslivet; denne enigheten kommer ikke til å vare lenge. - Etter hvert vil interessen rundt krigen avta, og det vil dukke opp saker som inflasjon, energipriser, matpriser og flyktningkriser som igjen vil skape diskusjon mellom landene, sier han.

Stubb legger heller ikke skjul på at han gjerne skulle ønske at Norge ble en del av EU.

Næringslivet må også tenke på at Russland kommer til å bli totalt isolert i flere år fremover. Det betyr at det vil være umulig å gjøre forretninger med Russland i lang tid, sier Stubb.

Videre sier han at vi også må huske på at denne konflikten ikke bare handler om Russland mot Vesten. 35 av de landene som avsto fra å stemme mot Russland i FN representerer over halvparten av verdens befolkning. Denne konflikten ser veldig annerledes ut utenfor Europa. - Dette kan være et vendepunkt mot en ny og mer fleksibel verden, sier han.

Dagen ble avsluttet med statsminister Jonas Gahr Støre som reflekterte over hvordan vi skulle møte den pågående krigen og klimakrisen. Han pekte på at det var viktig for regjeringen å holde orden på økonomien for at ikke renta skulle stige for mye,  for det vil først og fremst ramme de unge.