Åpning av tungtvannskjelleren

Åpning av tungtvannskjelleren

Det ble en verdig og flott åpning av tungtvannkjelleren lørdag 18. juni på Vemork. Det var 300  gjester med forsvarsministeren i spissen som en stolt direktør Anna Hereid og styreleder Knut Øygard i Norsk Industriarbeidermuseum (NIA) kunne ønske velkommen til Rjukan og Vemork

Det var stor spenning og store forventninger da det nye praktbygget med tungtvannkjelleren ble åpnet lørdag 18. juni. Her har man greid å ivareta å integrere det nye bygget med den historiske kjelleren.

Gjennom et flott åpningsprogram med taler både fra inn og utland med blant annet den engelske ambassadøren kunne forsvarsministeren endelig erklære kjelleren for åpnet.

Det var en stolt direktør Anna Hereid som holdt tale i det nye bygget som er bygget sammen med kjelleren.

Endelig kunne folk se ned i kjelleren igjen etter den ble begravet da de rev det gamle bygget som stod over i 1977. Det har blitt et flott museum som viser den unike aksjonen som ble gjennomført av sabotørene i 1943 hvor det ikke ble løsnet et skudd og ingen ble skadet. Under ser man utstyret sabotørene brukte under aksjonen,

De brukte britiske uniformer slik at det ikke skulle bli hevneaksjoner mot lokalbefolkningen om de ble tatt.

Harald Olsen

Regionnestleder