Åpning av CCS - installasjonene

Åpning av CCS - installasjonene

Det var god stemning da representanter fra Norcem og Aker Carbone Capture klippet snoren for CCS installasjonene på DuVerden vitensenter i Porsgrunn. Her kan elever og studenter komme å teste ut hvordan prosessen for å fange og lagre  CO2 fungerer gjennom ulike aktiviteter. Det er en rekke aktører deriblant LO Vestfold og Telemark som har vært med på å sponse prosjektet.

Mange av sponsorene var tilstede da Thomas Hansen leder av DuVerden vitensenter i Porsgrunn ønsket velkommen og minnet på at 13. desember også var 9 års dagen for åpningen av senteret.

Direktør på Norcem Per Brevik fortalte litt om hvor langt man var kommet med byggingen av anlegget i Brevik. Nå var de ferdig med å rive gamle bygg og i gang med å bygge de første varmevekslerene. Alt går etter planen selv om det kom noen kostnadsoverskridelser første året grunnet økte priser og mangel på stål.

Per Brevik presenterer CCS på Norcem.jpg Per Brevik fra Norcem presenterer CCS prosjektet i Brevik

Etter den korte orienteringen om prosjektet i Brevik gikk alle opp for å se de installasjonene som senteret hadde bygget og for å klippe av snoren. Selve installasjonen har 4 stasjoner hvor man får se hele prosessen og selv testet ut hvordan CO2 blir fanget og lagret. Selv om dette er vanskelige prosesser har man greid å forklare det på en enkel og god måte. Det mangler fortsatt noen små justeringer og verdier som skal legges inn før hele prosjektet er fullført.

Det var også hyggelig for oss som er sponorere at det er laget en egen plakett som henger ved siden av insallasjonen.

Plakett på Vitensenteret.jpg

Harald Olsen