20 år siden Benjamin ble drept

20 år siden Benjamin ble drept

I dag er det nøyaktig 20 år siden 15 år gamle Benjamin Hermansen ble forfulgt, angrepet og drept på Holmlia på grunn av hudfargen sin. Hvem skulle tro at vi skulle oppleve et rasistisk drap i Norge? Dessverre har det skjedd flere ganger, og vi i LO må være med og ta ansvar for at det ikke skal skje igjen

Jeg var med på å gå i fakkeltog i Oslo for 20 år siden, og jeg går gjerne i flere fakkeltog mot rasisme. Men hva kan vi gjøre på arbeidsplassene i vårt daglige liv?

Arbeidsmiljøloven § 4-3 (3) krever at arbeidstakere ikke skal utsettes for trakassering og annen utilbørlig opptreden. I tillegg er det et særskilt vern mot seksuell trakassering og trakassering på grunn av kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk i likestillings- og diskrimineringsloven § 13 jfr. § 6 første ledd. Det er arbeidsgivers plikt å forebygge dette.

Men den viktigste jobben gjør hver enkelt av oss hvis vi ved en hver anledning tar et oppgjør med rasistiske holdninger. I kommentarfeltene, rundt lunsjbordet, i skolegården og i politikken. Vi må utfordre dem som bidrar til splittelse og rasisme. Konfrontere dem som sprer hat. Si klart ifra når maktpersoner – mer eller mindre overlagt – spiller på konspirasjonsteorier eller nører oppunder krefter de burde kjempe imot. Hvis ikke lar vi samfunnet vårt sakte og lydløst gli over i noe flesteparten av oss ikke ønsker. Vi har alle et ansvar for å si ifra. For ingen kan stanse dette alene. Vi må i fellesskap ta denne kampen, slik vi samlet oss på Youngstorget for 20 år siden.