1. mai i Grenland

1. mai i Grenland

Under hovedparolen "Hele laget skal med" ble det en dag for varme opplevelser i kaldt vær. Tog, taler, familiearrangement, popcorn og varm suppe bidro til å samle folk i alle aldre både i Rådhusamfiet i Porsgrunn og på Handelstorget i Skien.

Leder av 1. mai komiteen Tom Egil Flata åpnet og holdt tale på vegne av industrien i Grenland og Fellesforbundet. Han viste spesielt til parolen "Slå ring om frontfaget". Tom Egil flata

Ungdomsappellen ble holdt av Grenland SU; Vilde Berg-Nilsen i Porsgrunn (ordførerkandidat for SV) og Nea Dalsegg i Skien. Vilde Berg-Nilsen

Hovedtaler var næringsminister Jan Christian Vestre fra Arbeiderpartiet. Han holdt en flammende tale om trygghet i fellesskap, hva det betyr for både enkeltindivider og arbeidslivet. Han viste også til at regjeringen har innfridd på alle punkter LO fremmet før forrige stortingsvalg: pensjon fra første krone, dobling av fagforeningsfradraget, ny modell for seriøst arbeidsliv, rimeligere barnehage og SFO, retten til hele faste stillinger og mye mer.  Næringsminster Jan Christian Vestre

Ordførerkandidatene for Arbeiderpartiet i begge byen fikk også holde appell; Janicke Andreassen i Porsgrunn og Odin Adelsten Bohmann i Skien.  Janicke Andreassen

Siste appellanter ut var Fagforbundet ved Nina Lund i Porsgrunn og Marianne Nilsen Skjønstad i Skien.  Nina Lund

Porsgrunn Janitasjarorkester spilte Ja vi elsker før talene og Internasjonalen som avslutning.

Etter arrangementet i Rådhusamfiet i Porsgrunn valgte mange av publikummerne å besøke LOkontoret for å få servert varmende suppe. I Skien ble det servert suppe før toget og talene.

Irene Bordier Haukedal

Regionleder