Supert LO cruise for 200 deltakere og tillitsvalgte

Rundt 200 LO medlemmer og tillitsvalgte lærte mye og hygget seg under LO-cruise.

Supert LO cruise for 200 medlemmer og tillitsvalgte

LO Østfold i samarbeid LO Stat og LOfavør arrangerte sosialt- og faglig cruise for 200 medlemmer og tillitsvalgte på Color Hybrid Strömstad - Sandefjord t/r.

Tekst og foto: Anne Johnsen

Det ble en dag med masse nyttig informasjon, sang og musikk, nyttig informasjon og kakemarkering i anledning av at LO nå har nådd 1 million medlemmer på landsbasis.

– Dagen har vært absolutt vellykket, underholdende og lærerik – akkurat som ønsket. Jeg vil faktisk gi dagen om bord terningkast seks, sier Ulf Lervik, LO-regionleder Østfold.

For LO Østfold har det blitt en tradisjon med Color Line-cruise, dette er sjuende gang samlingen holdes om bord.

– Alternativet hadde vært en dagskonferanse på et hotell, men vi føler vi får mer igjen av å reise på cruise. Turene er sosiale, ombord knytter vi enkelt kontakter og lokalene på Color Hybrid er midt i blinken. For oss er det viktig å kombinere sosiale sammenkomster med faglig innhold. Det er grunnen til at vi velger cruise som arena for arrangementet år etter år, sier Lervik.

De rundt 200 gikk om bord i Strømstad. Under overfarten hadde Fagforbundet, LO Ungdom, LOfavør, Sparebank 1, LO Stat, AOF, Arbeiderbevegelsens kulturnettverk i Østfold og Østfold Arbeiderparti rigget til informative stands.

– Vi har hatt en kjempefin dag. Mange har besøkt standen vår, sier Birgit Lunde Kristiansen fra Fagforbundet.

Om bord var det også stor kake-fest – det var markering for milepælen - LO med mer enn 1 million medlemmer.

–Det må feires, sier Kristin Sæther, LO-sekretær, som også var med på konferansen.

I tillegg til nyttig informasjon var det fellessang, musikk og konkurranser.

– I år er tema utenforskap, forteller Lervik.

LO Østfold hadde derfor i tillegg til informasjon fra LO-organisasjoner og fra ordfører i Sarpsborg, Sindre Martinsen-Evje invitert Trond Henriksen fra Kirkens Bymisjon. Han fortalte hvorfor han ble kriminell, om livet innenfor fengselsmurene, og han fortalte om livet som rusavhengig.  Nå jobber han for å hjelpe andre i liknende situasjon.

– Det er første gang jeg holdt foredrag på et skip, og det var en fin opplevelse, sier Henriksen.

Mens vokalist Dag Brandth og Espen Waleur på keyboard, som jobber med et stort kulturprosjekt om utenforskap, sang og spilte.

Konferansier om bord var Bernt Torp, som er både musiker, foredragsholder og Ap-politiker.  Og med «streikesangen»  og med masse humor var han med på å skape den gode cruise-stemningen.

Konferansier Bernt Torp sørget for god stemning.

– Color Line ønsker å legge til rette for bedrifter/organisasjoner som ønsker seminar om bord. Det kan være store grupper opp til 200 stykker, men også mindre lag og foreninger er hjertelig velkommen om bord. Vi ønsker å legge til rette for alle, sier Merethe Rismyhr, Key Account Manager hos Color Line i Sandefjord.

Merete Rismyhr fra Color Line ønsket Ulf Lervik, LO-regionleder Østfold, velkommen om bord.
– Vi er godt fornøyd med besøket på standen, sier Birgit Lunde Kristiansen (t.v) og Anne Otterbekk fra Fagforbundet.
Trond Henriksen fortalte om sitt liv som rusmisbruker og kriminell, men også om ungdomsarbeidet han og samboer Bodil Ovidie Steinsvik nå jobber med i Kirkens Bymisjon. Her også sammen med vokalist Dag Brandth (t.v).
Ordfører i Sarpsborg, Sindre Martinsen-Evje (t.v), LO-sekretær Kristin Sæther og LO-regionleder Østfold Ulf Lervik gir alle tre seminaret om bord på Color Hybrid toppkarakter.