LO-hyllest til serveringsbransjen

LO-hyllest til serveringsbransjen

LOs serviceprosjekt i Østfold ønsker å hylle ansatte i servicebransjen for deres innsats under koronapandemien, og bød på pizza og teaterforestilling i Torvbyen torsdag kveld.

Prosjektmedarbeider for serviceprosjektet i Østfold Ine Ekeberg legger ikke skjul på at de har en klar ambisjon om å organisere medlemmer og tegne tariffavtaler i forbindelse med arrangementene.

- Organisasjonsgraden i servicebransjen er fortatt altfor lav, og målet er å få opp organisasjonsgraden og tegne tariffavtaler på arbeidsplassene i servicesektoren. Det er en ambisiøs målsetting, men vi skal gi det et skikkelig forsøk, sier hun.

Hun mener det er mange årsaker til den lave organisasjonsgraden nettopp i denne bransjen.

- Mange arbeidsgivere har organisasjonsfrykt, som nok bunner i uvitenhet. Dessuten er det mange unge i bransjen som har lett for å ta sjefens ord for god fisk og tør ikke kreve anstendig lønn og akseptable arbeidsforhold. Derfor er det så viktig å få en dialog og få inngått tariffavtaler for å få regulert både minstelønn, rettferdige tillegg og arbeidsforhold i tråd med arbeidsmiljøloven.

- For bedriftene, er en tariffavtale et bevis på at de satser på de ansatte, som gjør dem til en mer attraktiv arbeidsgiver, minner hun om.

En hyllest til servicemedarbeiderne

LO Viken Oslos regionleder Ulf Lervik mener at ansatte i servicebransjen virkelig fortjener en hyllest for deres innsats under koronapandemien.

- De har stått på jobb bak munnbind og pleksiglass og ytt service til kundene, slik at vi har kunnet handle og leve noenlunde normalt. Pandemien har vært en krevende tid for mange arbeidstakere og medlemmer, og spesielt i serviceyrker som butikkmedarbeidere, servitører, renholdere, vektere, samt bussjåfører og ansatte i helse- og omsorgssektoren med flere.

- Det er grunn til å takke alle som har bidratt til å holde hjulene i gang, og som er med på å bygge landet og det samfunnet vi har i Norge, som vi kan være stolte av.

Informasjon, teater og pizza

Under senterbesøkene er også Handel og Kontor, Norsk Arbeidsmannsforbund og Fagforbundet representert, som informerer litt om egen virksomhet og hvilke bransjer de organiserer.

I tillegg vises teaterstykket «Hvorfor er det viktig å være organisert», som er laget for av av LO-fellesskapet i samarbeid med Kulturværste i Fredrikstad – med Hans Petter Thøgersen i spissen. Stykket framføres av Morgan Lillehjem, Sunniva Berg og Aina Beate Gundersen.

LOs serviceprosjekt i Østfold vil hylle servicebransjen for innsatsen under pandemien. Derfor inviterte de ansatte i Torvbyen i Fredrikstad de ansatte til pizza, informasjon og teater etter stengetid torsdag. Morgan Lillehjem, Sunniva Berg og Aina Beate Gundersen fremførte stykket «Hvorfor er det viktig å være organisert».

Hans Petter Thøgersen har skrevet teksten til teateroppsetningen, og var selvsagt på plass på Torvbyen.

- Ansatte i servicebransjen har holdt hjulene i gang ved å stå på jobb bak munnbind og pleksiglass, slik at vi andre har kunnet leve et noenlunde normalt liv, sier Ulf Lervik.

Prosjektmedarbeider Ine Ekeberg i LOs serviceprosjekt i Østfold (til høyre) legger ikke skjul på at de har ambisjoner om å verve medlemmer og tegne tariffavtaler som følge av senterbesøkene.

Mange ville sikre seg en smakebit av forestillingen på minnekortet.