Høytidelig og rørende åpning av Byparken i Halden

Torsdag 1. juni ble Byparken i Halden offesielt åpnet

Høytidelig og rørende åpning av Byparken i Halden

"-Takk for godt samarbeid og støtte fra bl.a. LO i Østfold" sa Trond Henriksen i sin takketale da Kirkens Bymisjon åpnet Byparken i Halden.

Tekst og Foto: Tom Helgesen, Totalmedia

Trond Henriksen, avdelingsleder for Kirkens Bymisjon i Halden, hadde en drøm om å åpne det gamle godshuset på Halden stasjon som et samlingssted og tilbud for unge som har droppet ut av skolen eller andre grunner ikke har så mye å gjøre på dagtid. Fem år og over 20 millioner kroner senere, er drømmen blitt virkelighet. – Dette er et resultat av at mange gode krefter har dratt i samme retning. Dette er lagarbeid i praksis, sa han under den offisielle åpningen av Byparken torsdag 1. juni.

Trond.jpg
Trond Henriksen hadde mange å takke fra scenen. – Dette hadde ikke vært mulig uten alle gode medhjelpere og bidragsytere, påpekte han.

Mange av representantene for de som har gjort dette «umulige» prosjektet mulig, var samlet i godshuset under markeringen og fikk sin velfortjent takk. I tillegg fikk de mange frammøtte musikalske godbiter fra de lokale artistene Henning Kvitnes, Ole Evenrud og Sanne Kvitnes.

Henning.jpg
Henning Kvitnes.

- En stor dag for Halden

En av dem som takket på vegne av hele Halden, var ordfører Anne-Kari Holm.

- Dette er en stor dag for både Kirkens Bymisjon og Halden. På 700 kvadratmeter er det skapt en fantastisk møteplass på hvor historien er ivaretatt, hvor man kan sitte ned ved runde bord og sammen finne gode løsninger.

Anne Kari Holm.jpg
Haldens ordfører Anne-Kari Holm.

- Men først og fremst; er dette et tilbud til barn og unge. Å ta vare på barn og unge, er noe av det viktigste vårt samfunn kan gjøre. Byparken og Ung på dagtid er således et fantastisk bidrag i den retningen. Det gir muligheter vi ikke finner ellers i kommunen. Jeg visste ikke at vi trengte dette tilbudet før vi nå har fått det. Nå forstår jeg hvor viktig det er.

- LO Østfold har heiet oss fram

LO Østfold er en av de som har heiet fram Kirkens Bymisjon og Byparken-prosjektet helt fra starten, og var en av dem Trond Henriksen takket spesielt i sin tale.

Han utdyper forholdet slik:

- LO Østfold, med Ulf (Lervik) i spissen, har hele tiden snakket opp prosjektet og dermed vært en viktig bidragsyter for å skape positivitet og engasjement. Han er også jevnlig innnom cafeen vår og hilser på, og viser at han virkelig bryr seg om mennesker. Underveis er jeg blitt en god venn av Ulf.

Byparken2.jpg
Ulf Lervik og LO Østfold har et nært og godt forhold til Trond Henriksen og Kirkens Bymisjon i Halden. Han var naturlig nok på plass under den offisielle åpningen av Byparken. Hennes gratulerer han Trond med dagen og takker for en flott markering.

Mye av det samme verdigrunnlaget

- Det er lett å bli begeistret for det arbeidet Kirkens Bymisjon og Trond gjør, og som er sammenfallende med mange av de tjenere LO Østfold er opptatt av, sier Ulf, og ramser opp ord områder som solidaritet, samhold, rettferdighet, samt å ville se og ta vare på de som har falt utenfor.

- Og det er de har skapt gjennom Byparken, er rett og slett utrolig. Da tenker jeg ikke bare på transformasjonen av det gamle bygget, samtidig som historien og sjela fortsatt sitter i veggene, men først og fremst det bygget skal romme av aktiviteter og engasjementer for de unge. Hennes skaper det innenfor som har en uverdig verdi for lokalsamfunnet!

Bilder:

Sanne.jpg
Sanne Kvitnes.
Ole.jpg
Ole Evenrud.
Ungdommene.jpg
Byparken er til for ungdom. Mange av de unge selv har også bidratt til å realisere prosjektet.
Trond og Are.jpg
To viktige brikker i Tronds liv; hans mamma Guri og tidligere fengselsbetjent Are Høidal.
are og Ulf.jpg
Ulf i samtale med Are Høidal.