Sverige: Alle er mot "Sossorna"

Sverige: Alle er mot "sossorna"
Foto: Socialdemokraterna Blir perioden med en kvinne som statsminister i Sverige kortvarig?

Sverige: Alle er mot "Sossorna"

Den 11. september går svenskene til valg, både Riksdagsvalg og kommunevalg. Det kan ligge an til regjeringsskifte slik meningsmålingene i dag ser ut. Men det kan også bli vanskelig å danne en ny borgerlig regjering med stabilt flertall bak seg.

Da Stefan Løfven trakk seg som statsminister og ble etterfulgt av sin egen finansminister Magdalena Andersson fikk regjeringen og Socialdemokraterna økt oppslutning. Den økte populariteten presset de borgerlige partiene til å fremme mistillitsforslag og med krav om nyvalg og som førte til at regjeringen avgikk i en fem timers tid. Den "nye" statsministeren het fortsatt Magdalena Andersson.

Siden ble det stille i svensk politikk inntil valgfeberen har slått til sammen med økende strømpriser, men ikke så høyre som i Sør-Norge.

Det nye er nå at Sverigedemokraterna, som står langt til høyre, ser ut til å kunne bli en del av en ny svensk borgerlig regjering, eller i det minste et støtteparti. Det er Moderaterna som er det største partiet (som vårt Høyre) med Sverigedemokraterna som nummer to etterfulgt av Kristdemokraterna og Liberalerna (ex-Folkpartiet) og Centerpartiet på den borgerlige siden. Men det siste partiet vil ikke støtte en regjering hvor Sverigedemokraterna blir med eller gjør seg avhengige av. Derimot har de nylig signalisert at det kan tenke seg å inngå i en sosialdemokratisk ledet regjering. Den har i dag aktiv støtte fra Vänsterpartiet og delvis Miljøpartiet.

Dermed kan det se ut til at Centern vil kunne spille en avgjørende rolle etter valget i Sverige, til svensk LOs store bekymring. Partiet har fremmet en rekke forslag om oppfattes som direkte arbeiderfiendtlige. Vilkåret for å støtte regjeringen Löfven var en utredning om å forenkle oppsigelsesvernet noe som har skapt ondt blod i arbeidslivet.

Strømprisen har økt også i Sverige, men ikke til sør-norske nivåer. Derimot har støtten vært mindre enn i Norge og den ble avsluttet i mars da «sommeren» skulle komme.

Nå er det hovedtema og som selvsagt rammer den sittende regjeringen, noe også "innvandrerkriminaliteten" gjør og som har tvunget Socialdemokratene i retning høyre.

Går det som det ser ut på meningsmålingene i dag så ser det ut til at Sveriges periode med en kvinne som statsminister kan bli særdeles kort.

Men hun som avgjør det hele heter Annie Lööf , har norske røtter og leder Centerpartiet.