Ukraiana søker om EU-medlemsskap.

AFP PHOTO /UKRAINIAN PRESIDENCY PRESS OFFICE / NTB Ukraina har midt oppe i krigen levert sin EU-søknad.

Ukraina har sendt sin EU-søknad.

Krigen og masseødeleggelser til tross, det ukrainske utenriksdepartementet har tross dette vært i stand til å fremme en formel søknad til EU om å bli medlem. President Zelenskyj har lenge ivret for det, men først nå er den første delen av formalitetene tilbakelagt. Dagbladet omtalte søknaden som et "spørreskjema", men ser man på bildet hvor søknaden overrekkes ser man at det er en anselig bunke papirer som overleveres til EUs permanente utsending til Ukraina.

Norge har godt erfaring i den typen "spørreskjemaer" og fylte siste gang ut et slik i 1991.

Søknaden sendes til Europakommisjonen[KAS1]  som skal bearbeide svarene og utarbeidet en mening om søknaden (en avis som det heter på fransk, men ikke på norsk.) Da fikk Norge svar i hurtigtempo, kun fire måneder. Men da hadde man brukt år på forhandlinger om EØS.

Det kan ta tid selv om velviljen er til stede og selv om man snakker om et "hurtigspor", vil det drøye. Mer alvorlig er om man kan drøfte medlemskap med et land som ikke har kontroll over egne territorier og ikke minst er i en væpnet konflikt som ikke ser ut til å kunne avsluttes med det første.

Men president Zelenskyj har signalisert at EU-medlemskap er viktigere enn NATO- medlemskap og at det  kan inngå i en fredsavtale med Russland.

Men det virker som om Putin mer frykter et demokratisk Ukraina basert på menneskerettigheter, enn et væpnet NATO-medlem som naboland.

Ukraina har siden 2017 hatt en assosieringsavtale med EU og en omfattende frihandelsavtale. Neste skritt kan bli erklært som kandidatland. Men det har også Tyrkia vært i over 20 år.

[KAS1]