Tyskland: SPD sliter i oppoverbakke

Det tyske sosialdemokratiske partiet SPD sliter i delstatsvalgene.

Tyskland: SPD sliter i oppoverbakke

De tyske sosialdemokratene SPD har gjort det svært dårlig i to delstatsvalg, etter at de overrasket de fleste med et godt forbundsdagsvalg i fjor. Men nå raser det utfor igjen for SPD og mye av skylden legges på forbundskansleren selv Olaf Scholz som hevdes å være lite synlig og markert politisk. I Ukraina-sammenheng var han nølende særlig på våpenhjelpsiden

Så flesket han til med en kraftig nasjonal opprustning i 1000 milliardklassen, før han slang ut av seg at han ikke ville dra på noe "hilse-hjem-til-mor-foto-seanse" i Kyiv slik som en haug med andre høytstående vestlige politikere hadde gjort.

"Belønningen" kom i to nylige valg i grensestaten til Danmark, Slesvig Holstein

og i Tyskland mest folkerike delstaten Nordrhein Westfalen med 18 millioner innbyggere, litt mindre enn Norge, Sverige og Danmark til sammen.

De som imidlertid både har nytt og unyttet den nye politiske plattformen de fikk med regjeringmakten er De Grønne. Deres utenriksminister Annalena Baerbock og ikke minst visekansleren Robert Habeck er i ferd med å få en slags kultstatus. Sistnevnte ikke minst fordi han ikke snakker «politikerspråket», men sier ting som de er og ikke forsøker å pakke bort politisk vanskelig dilemmaer.

Men det er ikke bare SPD som rammes. Det samme gjelder Die Linke som står til venstre for SPD og AfD det høyreekstreme partiet. De liberale gjør det også svakt kanskje fordi de har finansministeren, mens det kristenkonservative CDU er i ferd med å gjenvinne sin popularitet. Men mye av det kan skyldes populære delstatsledere ikke minst Nordrhein Westfalen med sin Hendrik Wüst. Der ble det naboklager hvor seiersfesten ble markert med, ja nettopp: øl og pølser.