Polen og Ungarn kan miste EU-penger

Nå har EU-kommisjonen fått ryggdekning for å holde igjen penger til Polen og Ungarn.

Polen og Ungarn kan miste EU-penger

EU-domstolen i Luxembourg har talt. Ungarn og Polen kan miste tilgangen bl.a. til EUs rause koronakrisepakke siden de ikke innretter seg etter viktige EU-prinsipper. Det er Europakommisjonen som sitter på pengebingen som i stedet for å brukes som gulrot, blir det til en pisk.

Begge landene har vært en torn i øyet på de øvrige medlemslandene. De to tilhørte det tidligere Sovjetkontrollerte Øst-Europa. Da muren falt i 1989 søkte de seg vestover og fikk EU-medlemskap i 2004. I disse årene før medlemskapet måtte de bevise at de var demokratiske og hadde markedsøkonomi og at de etterlevde menneskerettigheten. Under håpet om medlemskap i EU og dermed ikke minst tilgang til pengestøtte tilpasset de seg EUs krav. Men etter at de ble medlemmer har de slappet av på disse områdene. Polen i dag har domstoler som ikke er uavhengige. Ungarn tramper på flere demokratiske rettigheter og er ikke blitt det mønsterlandet som EU-setter pris på.

Men hittil har EU hatt små muligheter for å utøve press eller straffe dem for dette. EU-kommisjonen gikk derfor selv til EU-domstolen for å få en avklaring. Denne har de nå fått og kan iverksette merkbart press på begge lands regjeringer.

Så får man se hvem som blunker først. Les mer her og her.