Otalai: presidentvalg med bare ukjente.

©Grecaud Paul - stock.adobe.com Italia, den tredje største økonomien i EU, velger nå president.

Italia: Presidentvalg med bare ukjente.

I disse dager velges det nytt statsoverhode i Italia, en ny president. Men i motsetning til andre land er det ingen som vet som hvem som er kandidater og ingen vet utfallet før det er offentlig om noen dager. I prinsippet kan enhver ikke straffedømt italiener over 50 år stille til valg. Det eneste man vet er hvem det IKKE blir.

Han heter Silvio Berlusconi, en tidligere statsminister som nå har offentlig bekreftet at han ikke er kandidat, og dermed dementert et godt rykte som har gått en stund. Mange trodde han ville prøve på å avslutte sin karriere som landets øverste i en alder av nesten 86 år. I et anfall av beskjedenhet eller selvinnsikt har han kommet til at han ikke stiller. Valgperioden er sju år.

Den mest sannsynlige person som etterfølger nåværende president, Sergio Matarella, (80 år) som ikke stiller til gjenvalg, er Mario Draghi også kalt Super Mario som i dag er statsminister og som har satt seg internasjonal respekt.

Prosessen er innfløkt og det voteres i flere omganger blant de 1009 parlamentarikerne, senatorene  og regionledere inn til en har fått flertall det vil si 505 stemmer. En gang måtte man votere 21 ganger før man kom i mål.

Vinner Draghi vil landet igjen befinne seg i en ustabil situasjon med en regjeringskrise for døra. Men det er normaliteten og ikke unntaket.

Les mere her.