Nå vil EU ha en fastsatt minsteinntekt.

Etter forslaget om en minstelønn foreslår EU også regler om minsteinntekt.

Nå vil EU ha en fastsatt minsteinntekt.

Like før man er i mål med et direktiv om en europeisk minstelønn, fremmer EU-kommisjonen et forslag kalt henstilling om minsteinntekt. Hva er egentlig forskjellen?

Minstelønn er det du har krav på fra din arbeidsgiver. Minsteinntekt er det du må ha av inntekter for ikke å havne under fattigdomsgrensen.

For fagbevegelsen i de nordiske landene har forskjellen alltid vært viktig. Minstelønn er det fagbevegelsen som bestemmer i forhandlinger med arbeidsgiverne. Minsteinntekt er det første rekke en samfunnsoppgave å løse gjennom trygder, pensjoner er andre former for økonomisk støtte og underhold. Det første er man i mot utenfor tariffavtalene. Det andre kan man akseptere.

Minstelønn blir bestemt i et juridisk bindende direktiv. Minsteinntektsforslaget er en henstilling som er akkurat det navnet sier: EU ber medlemslandene om å følge det vi sier om at alle skal kunne ha en "passende" minsteinntekt. Men skjer det ikke, så skjer det heller ingen straffeforfølgelser. Les mer her.