Macron er kommet ut av presidentskapet

Emmanuel Macron tar sikte på en ny periode.

Macron er kommet ut av presidentskapet

Sist uke skjedde det alle franskmenn har gått og ventet på. 24 timer før fristen erklærte den sittende franske president Emmanuel Macron at han stiller for en ny periode. Det var vel den best planlagte "overraskelsen" i fransk politikk den uken. Beslutningen ble offentliggjort i et lang brev rettet til "de franske" (kvinner og menn) offentliggjort i de fleste regionale aviser i hele Frankrike.

Siden venstresiden ikke har klart å samle seg om en eneste troverdig kandidat er det nyanser av blått som dominerer kandidatbildet. I alt er det 12 kandidater som har fått de nødvendig 500 nominasjoner blant en bestemte gruppe politikere, ordførere, senatorer osv. Mest kjent gjennom flere tidligere valg er det Marine Le Pen som stiller på vegne av Nasjonal Samling (Ex Nasjonal Front) Men hun har fått en ubehagelig konkurrent til høyre for seg, Eric Zemmour. Han er om mulig  enda mer innvandrerfiendtlig og islamfiendtlig enn henne. Han selv er han jøde og med forfedre som har innvandret til Frankrike. Han er en populær TV-artist som har tidvis vært mer populær enn Le Pen, men meningsmålingene svinger hurtig.

Det tradisjonelle konservative partiet Republikanerne har nominert kvinnen Valérie Pécresse som kjemper om en del av de samme velgerne som Le Pen og Zemmour.

Det åpner igjen for at Macron blir "midtens kandidat". For sosialister av ulike farger er han den mest spiselige, for deler av Republikaner er han mer "presidentielle" enn de andre. En framtredende sosialistisk ordfører støtter ham av den grunn. Ikke minst har hans forsøk på Putin-diplomati på vegne av EU-formannskapet   gitt ham en hvis kreditt om enn ingen konkrete resultater.

Torsdag og fredag samler han EUs ledere i det fasjonable Versailles-slottet bygget av Ludvig den 14. også kalt solkongen. Det er en tittel som av og til benyttes om president Macron også.

Sikkerhetstiltakene vil bli enorme og de lokale avisene har gått ut med detaljerte kart over de ulike sikkerhetssonene. Av de mer kuriøse tiltakene er forbud mot å nyte alkohol på offentlig veg.

Macron "styrer" EU gjennom å inneha formannskapet fram til 1. juli. Før det skjer presidentvalget i to omganger den 10. og  24. april. I siste omgang er det kun to kandidater, de to som har fått flest de dersom ingen har fått mer enn 50 prosent. Alle regner at Macron kommer dit. Utfordreren er mer usikker. Men det som skjedde sist da Le Pen var motkandidat var det mange på venstresiden som holdt seg for nesen og stemte på Chirac.

Men fortsetter krigen på samme nivå som til nå, eller blir verre, er det mulig at presidentvalget for en gangs skyld kan avvikles i første omgang.