LO-kongress med klart EØS-ja

Trond Isaksen/LO EØS-debatten uteble på årets LO-kongress.

LO-kongress med klart EØS-ja

"EØS-avtalen er derfor grunnlaget for LOs faglige europapolitikk". Så kort kan det sies og sitatet er hentet fra en uttalelse fra årets LO-kongress.

Og dermed var ikke EØS-avtalen noe stort tema på LO-kongressen, i motsetning til tidligere kongresser helt tilbake til 1993. Kravet om utredning av avtalen og alternativer til den var skrevet inn i dokumentet fram til den planlagte kongressen i 2021.  Det ble ikke endret til tross for at regjeringen nylig har oppnevnt et slikt utvalg som skal ledes av Line Eldring som selv kommer fra Fellesforbundet. Heller ikke motstanden mot EUs energipolitikk, materialisert gjennom ACER som er EUs energibyrå, fikk gjennomslag.

Til tross for høye strømpriser og kraftig eksport av strøm til EU, var det kun et mindretall på en tredjedel som ville si opp avtalen og trekke en ut av EØS-avtalen. Et slikt vedtak, om det skulle gjennomføres, ville kunne sette hele EØS-avtalen i fare. Dermed har LO-sekretær Are Tomasgård et solid mandat til å sitte som LO representant i regjeringens energikommisjon.