Kamp om SAS ansatte

SAS konflikten er over, men nå er det intern strid.

Kamp om de SAS-ansatte

Striden mellom pilotene i SAS og SAS-ledelsen er avsluttet med en enighet og en ny tariffavtale som hindrer nye konflikter i fem år. Men det er ikke enighet mellom to LO- forbund i Danmark om hvem som skal ha tariffavtalerettighetene.

SAS-pilotene sto lenge utenfor LO, slik som i Norge inntil de økonomiske problemene bare forverret seg for noen år siden.

Men i LO var det allerede siden 1970 et forbund som het Luftbranchens Personale Union (FPU) som organiserte kabinpersonale. Da SAS begynte å etablere datterselskaper (SAS Connect og Link.) organiserte forbundet de nye pilotene og opprettet tariffavtaler. Lenge gikk det under radaren inntil Covid-krisen traff SAS midt mellom vingene.

SAS-pilotene søkte ly  LO-forbundet Dansk Metal, som hittil har vært for faglærte i industrien og dermed det sterkeste i privat sektor. En mindre organisasjon med navn Cabin Ansatte Union (CAU) har nå også gått med i Dansk Metal.

Nå ønsker Dansk Metal også å ta over de medlemmer som FPU har og deres overenskomster.

Dermed er det duket en riktig dansk ballade eller turbulens i det som nå heter FH, Fagbevægelsens Hovedorganisation.