Frankrike: Hun er blitt landets kvinne nummer to.

Franskriek har fått sin andre statsminister som er kvinne.

Frankrike: Hun er blitt landets kvinne nummer to.

Élisabeth Borne heter og hun er blitt nummer to i Frankrike i dobbelt forstand. Hun er maktmessig nummer to som statsminister etter presidenten. Men hun er også den andre statsminister i fransk historie som er kvinne.

Den første het Edith Cresson og var statsminister en kort periode under president Francois Mitterand.1991-1992. Hun fikk vel neppe det handlingsrommet som hun trodde. Nå får vi se hva som skjer med  "Madame" la premiere ministre Borne og som er den første som har tittelen "la" premier ministre. Hittil har det kun vær "le" premier mi nistre og deretter Madame pluss navnet.

Les mer om valget.

Det andre spørsmålet noen stiller seg er om hun overlever parlamentsvalgene den 12. og 19. juni, dvs om presidentens parti som nå heter La Renaissance eller "gjenfødelsen". Det erstatter LREM som står for La Republique En Marche, (på marsj), men EM er også initialene til Emmanuel Macron.

Madame Borne har tydeligvis en stor arbeidskapasitet og er utdannet broingeniør fra en teknisk eliteskole, en egenskap som politisk kan komme til nytte dersom hun ønsker å bygge økonomiske og politiske broer over et dypt splittet Frankrike. Hun har vært ut og inn av politiske rådgiverstillinger, ministerposter og offentlig administrasjon og tjent under to sosialistpresidenter Francois Mitterand og Holland. Men har hun vært medlem noen gang av sosialistpartiet? Det er nesten som «gåten» Obama, var han født i Afrika eller USA? Hun betegnes som "sosialdemokrat" som nærmest oppfattes som et skjellsord lenger ut på venstresiden.

Uansett har hun nå hatt ulike ministerposter under Macron og kom nå direkte fra posten som arbeidsminister. Det har ikke direkte oppildnet fagbevegelsen, men er kanskje en tenkt gest fra presidenten side? Da hun hadde en sjefsposisjon i det fortsatt helstatlige franske jernbaneselskapet SNCF og RATP som er lokaltrafikken i Paris-regionen, påstås det at mange av de ansatte havnet på sykelisten med symptomer på «Borne-out».

Hun stiller nå til valg til nasjonalforsamlingen for regionen Calvados som hun har en viss relasjon til fra gammelt av da hennes mor kom herfra. Faren var halvt jøde og statsløs flyktning fra Russland via Polen og motstandsmann som havnet i tysk konsentrasjonsleir, men overlevde. Han tok sitt eget liv da datteren var 11 år. Hun fikk av den grunn status som "nasjonens elev" som innebar gratis utdanning helt til topps, en sjanse hun besto med glans.

Vinner hun ikke mandatet i Calvados kan hun heller ikke fortsette som statsminister. Macrons regjering har fullt "Gro-metoden" med likt antall menn og kvinner i regjeringen. Kanskje har han sett Borgen sesong 4 hvor regjeringssjefen sier at "The future is female"?

Uansett så er det heretter "la " premier ministre.