Boris Johnson ble ikke fredet.

Foto: Frank Augstein/AP/NTB scanpix Lokalvalget gikk bedre enn fryktet, men freder ikke statsministeren.

Boris Johnson ble ikke fredet.

Lokalvalgene i Storbritannia er ikke helt klare, men tilbakegangen for de konservative ble mindre enn fryktet og det gjør situasjonen for statsminister Boris Johnson noe lettere. Men katten med ni liv I Downing Street nummer 10 er likevel ikke helt fredet. Nå kan det vente et mistillitsforslag I Underhuset fremmet av hans egne partifeller.

Partygate er navnet på i alt 57 registrerte sosiale sammenkomster i regjeringsregi under pandemien hvor briter flest ikke fikk se folk utenfor sin egen kohortfamilie. Men bak de lukkede regjeringsdørene har man svingt seg flere ganger med mat og godt drikke til.

Først ble det halsstarrig dementert, deretter ble det innrømmet, men man trodde det var "arbeidsmøter". Så kom politiet og ila statsministeren, finansministeren og andre framstående representanter for statsstyret milde bøter.

Dermed var den umiddelbare krigseffekten fra Ukraina som ga ham et midlertidig lag av teflonbeskyttelse igjen revet vekk.

Boris Johnson måtte på ny tilbake til Underhuset hvor han la seg helt pannekakeflat og messet ordene unnskyld, unnskyld og unnskyld om igjen og om igjen som en troende katolikk som ber sine Ave Maria som syndsforlatelse.

Men nå er drikkebegeret fullt og det samles inn stemmer for å kunne fremme et forslag hvor man ønsker å slå fast at landets statsminister har løyet overfor landets fremst folkevalgte. Da er det slutt på Boris Johnson sagaen som lenge så ut som en ballett med innlagte piruetter på et ikke tilfrosset vannspeil.

Nå vil man først se an valgresultatet før man går videre.