Ja, vi elsker hytta!

Leserinnleggemblem for regionkontoret LO Innlandet

Ja, vi elsker hytta!

Leserinnlegg sendt fra LOs regionkontor Innlandet til avisene september 2020. Signert /Iver Erling Støen, regionleder for LO Innlandet/

Hytta er en viktig del av den norske identiteten og livsstilen, og Innlandet er kanskje hytte-fylket nummer en i Norge. LO Innlandet ønsker derfor å gratulere Maihaugen med sin nyeste hytte, nemlig Fagforeningshytta.

Hyttegrenda på Maihaugen representerer ulike sosiale lag og viser utviklingen av hyttelivet, fra rundt 1900 og frem til i dag. Målet er å vise hvordan den norske hyttedrømmen har utviklet seg over tid. I motsetning til seterlivet, som i all hovedsak har foregått på sommertid, har hytta lokket folk til fjells både sommer og vinter.

Etter at ferieloven kom på 1930-tallet fikk ansatte og funksjonærer på fabrikkene behov for steder å være i forbindelse med sommerferie og helger, og det ble bygget mange lignende hytter i fylket. Fagforeningshytta, som nå lever videre på Maihaugen, ble satt opp på Nordseter rundt 1960, av Raufoss Industrifunksjonærers Forening i Handel og Kontor. Fagforeningshyttene ga de ansatte et godt ferietilbud til en rimelig penge og er en viktig del av vår arbeiderhistorie. LO Innlandet er derfor stolte over å ha bidratt til at Maihaugen har fått realisert oppføringen av denne hytta.