Gi grensependlere trygghet for inntekt

Emblem for uttalelser fra Regionkontoret Innlandet 2021

Gi grensependlere trygghet for inntekt

Leserinnlegg sendt fra LOs regionkontor Innlandet til avisene februar 2021. Signert /Iver Erling Støen, regionleder for LO Innlandet og Morten Støen, regionleder Fellesforbundet Innlandet/

29. januar stengte regjeringen grensen til Norge for å forhindre import av smitte. Stengte grenser hindrer norske arbeidstakere som er bosatt i Sverige i å komme på jobb. I over to uker har mange levd i en uverdig situasjon uten trygghet for inntekt. Vi mener de må sikres økonomisk frem til grensene igjen kan åpnes.

Denne saken handler ikke om regler for innreise, stengte eller ikke stengte grenser. Det er en annen diskusjon som også handler om smittevern. Vårt hjertesukk handler om trygghet til de som nå står uten inntekt. Vi mener grensependlerne som ikke har annen inntekt har havnet i en uverdig og svært krevende situasjon og må få økonomisk kompensasjon frem til grensene åpnes.

Vanlige folk med barnehageregninger og huslån har blitt satt i en uholdbar situasjon.  Over natten har inntekten blitt borte. Noen har fått beskjed om at de kan ta ut ferie, andre har stått uten inntekt fra dagen grensen ble stengt. Grensen skal holdes stengt til 28. februar, men fortsatt er det ingen løsning for de som har mistet sin inntekt.

Regjeringen har i svar på skriftlig spørsmål uttalt at de jobber med saken, men samtidig pekt på partene i arbeidslivet. Stengte grenser er utenfor den enkelte arbeidstaker og bedrift sin kontroll. Vi mener det er ansvarsfraskrivelse å skyve ansvaret over på partene. I fellesskap burde vi stille opp for de som nå står uten sikkerhetsnett og inntekt.

Grensependlerne har ikke automatisk rett til dagpenger pga. stengt grense, ei heller sykepenger eller andre former for økonomisk kompensasjon.

Vi har levd med korona-viruset i samfunnet i snart ett år. Vi stiller oss kritisk til at regjeringen ikke har forberedt stengningen av grensen bedre. Å stenge grensene har dessverre ikke vært et usannsynlig tiltak. Så lenge dette var et mulig scenario mener vi regjeringen tidligere burde kartlagt konsekvensene av å stenge grensen, og nødvendige tiltak for hindre at norske arbeidstakere blir stående uten inntekt.

Ap, SV og Sp har i Stortinget fremmet forslag om økonomisk kompensasjon for grensependlere som nå ikke kan reise inn i landet for å jobbe på grunn av stengte grenser. Foreløpig er det ikke flertall for forslaget. Vi håper de andre partiene vil revurderer sitt standpunkt før saken skal behandles i Stortinget 18.februar.

Her og nå er mye uforutsigbart, og smitteverntiltakene endres raskt.  Vi har forståelse for at det er krevende å styre i krisetid. Men det burde være en selvfølge at myndighetene stiller opp når de har fratatt vanlige folk sitt levebrød.