Anbud i kollektivtrafikk

Anbud i kollektivtrafikk

Uttalelsen ble vedtatt på LOs regionkonferanse i Innlandet 29. oktober 2021.

Det er store utfordringer i henhold til anbud av kollektivtrafikk som skaper ufrivillig deltid i bransjen med lave stillingsandeler.

Det er også foreslått innsparing av rutekutt på 15 millioner som vil ramme Innlandet fra 2022 og det vil det gi større negative ringvirkninger for ufrivillig deltid i bransjen. Konsekvensene av dette kan gå på sikkerheten løs. Det må jobbes med sikkerheten for sjåførene i kravspesifikasjonene, vi har ingen å miste.

Evaluering av anbudsprosess og endring av kriterier i anbud som at faste hele stillinger må være på plass. Dette må være grunnregelen slik at det blir mulig å få rekruttering til bransjen.

Det er også viktig at man ser på en annen form av fordelingsnøkkelen av statlige overføringer som faktisk sikrer Innlandet den kapital som må til slik at det blir et anstendig kollektivtilbud for innlandet.

LO i Innlandet krever at distriktene må ha et kollektivtilbud som gjør det både mulig å ha en jobb du kan leve av og mulighet til å leve i distriktet uten at du skal være avhengig av egen bil!

Vedtak: Uttalelsen sendes stortingsbenken