Bolin tilbake til Raufoss

Bjørn Sigurd Svingen (Raufoss Jern og metallarbeiderforening) og Julie Lødrup (LOs førstesekretær) står på svalgangen på Bolin
Bjørn Sigurd Svingen og Julie Lødrup syns svalgangen på Bolin passer godt for 1. mai- taler

Bolin tilbake til Raufoss sentrum

Raufoss er av de tyngste industristedene i Innlandet, og med det følger en rik arbeiderhistorie. Mange lokale krefter jobber nå sammen for å synliggjøre historien, levendegjøre den og bidra til at dette blir tilgjengelig for alle. Et viktig skritt på veien er å flytte en av de gamle arbeiderboligene tilbake til Raufoss sentrum.

Det skal store midler på plass for å realisere ambisjonene om å få arbeiderboligen, som går under navnet "Bolin", flyttet tilbake til Raufoss sentrum. Den står nå i en skog på Stenberg, nedslitt, bortgjemt og litt glemt. Budsjettet for å flytte og sette i stand bygget er satt til 6 millioner kroner, og da skal Bolin stå på Raufoss Gård midt i sentrum. Der arrangeres allerede aktiviteter som markeder og kunstutstillinger, men arbeiderhistorien mangler sin arena.

Raufoss Jern og metallarbeiderforening er en av drivkreftene som jobber med dette prosjektet sammen med kommunen. Forleden inviterte de Julie Lødrup (LOs førstesekretær) for å orientere og vise henne Bolin og prosjektet med flytting av bygget. LO er naturlig nok opptatt av å bevare arbeiderkultur og historie i hele landet. Julie Lødrup er leder for LOs kulturfond, og på sikt vil LO få en søknad om støtte til prosjektet med å bevare og flytte Bolin.

Julie Lødrup og Iver Erling Støen på befaring i Bolin
Julie Lødrup (LOs førstesekretær) og Iver Erling Støen (regionleder for LO Innlandet) på befaring i Bolin

Hvis du vil lese mer om Bolin sin historie eller er nysgjerrig på hvordan flytteprosjektet går, kan du følge med på "Bolins venner" sin webside eller deres FB- side med løpende oppdateringer.

Bjørn Sigurd Svingen (Raufoss J&M) viser Julie Lødrup (LOs førstesekretær) Bolins tekniske tilstand
Her skal Bolin stå. Kjell Smedsrud (Raufoss J&M), Iver Erling Støen (regionleder LO Innlandet), Bjørn Sigurd Svingen (Raufoss J&M), Julie Lødrup (LOs førstesekretær), Stian Olafsen (ordfører i Raufoss)
Her skal Bolin stå, på Raufoss Gård. Kjell Smedsrud (Raufoss J&M), Iver Erling Støen (regionleder LO Innlandet), Bjørn Sigurd Svingen (Raufoss J&M), Julie Lødrup (LOs førstesekretær), Stian Olafsen (ordfører i Raufoss)