Ungdomskonferanse i Egersund

Helgen 21.-22. januar var det duket for årets første ungdomskonferanse

Konferansen var et samarbeid mellom Agder og Rogalands ungdomssekretærer, Hannah Olsen og Daniel Gudbrandsen. Konferansen ble lagt til Egersund, for å møtes noenlunde på midten mellom de to regionene.

Med på konferansen var også Agders nye faglige ungdomssekretær, Tommy Tverdal.

– Det var lagt opp til et bra program, og jeg oppfattet konferansen som lærerik, ikke bare for «utenforstående», men også for meg som ansatt, forteller Tommy.

Spirekonferansen

Navnet Spirekonferansen, kom av at tanken bak konferansen var å så en spire hos noen som ønsker å engasjere seg, eller utvikle engasjementet de allerede har for fagbevegelsen eller et politisk verv. Med på konferansen var både representanter fra ulike styreverv i fagbevegelsen og politiske verv i AUF.

– For å forandre og påvirke må man kjenne til politikk og systemet hvor forandringen skjer. Konferansen var en innføring i mange ulike fagligpolitiske aspekter som gjør deltakerne rustet til å identifisere utfordringer og bidra til å skap endring, forteller Hannah.

Konferansen krevde ingen forkunnskaper hos deltakerne, og var åpent og gratis for alle mellom 18 og 35 år.

I løpet av helgen lærte de å ta mer ansvar i forbundet/partiet sitt. De lærte også argumentere for seg, lærte hvordan organisasjoner og styrer fungerer, og hvordan bli en bedre taler og debattant.

I tillegg til en hyggelig helg hvor man ble kjent med en sosial gjeng, fikk de knyttet bånd på tvers av regionene.

Sesjonene som deltakerne skulle gjennom var varierte, og bestod av en god blanding lytting og aktivt gruppearbeid.

De ulike sesjonene deltakerne var gjennom

• LOs funksjon og organisering
  • Tale, debatt og påvirkning
  • Fagligpolitisk påvirkning
  • LOFavørArbeid i SoMe og påvirkning
  • Praktisk styrearbeid

Medarrangør, Hannah Olsen, var godt fornøyd med gjennomført konferanse.

– Tilbakemeldingene vi har fått til nå har vært veldig positive. Deltakerne fikk utbytte av programmet, og ikke minst satt deltakerne pris på å møte andre som er politisk aktive eller aktive i styreverv, forteller Hannah.