TV-aksjonen i år går til Redd Barna

TV-aksjonen 2023 går til Redd Barna

I Norge har vi en lang tradisjon for å gå med bøsse på TV-aksjonen, og årets innsamlede midler går i år til Redd Barna. Mens aksjonen går inn i dens 49.ende år, forteller generalsekretær i Redd Barna, Birgitte Lange, at det er to dager i året som samler nordmenn. Den ene dagen er 17.mai, og den andre er bøssebærer-dagen, 22.oktober.

-Alle har vært barn og alle har hatt en barndom

Generalsekretær Lange startet informasjonssamlingen om årets aksjon med dette sitatet. Mandatet til organisasjonen er å hjelpe barn som er rammet av krig og konflikt. 22 barn, en hel skoleklasse, blir hver dag drept eller skadet på grunn av krig.

imagev75so.png

Generelasekretær i Redd Barna, Birgitte Lange

Av årets innsamlede midler, konsentrerer Redd Barna seg om fem land hvor de skal inn å hjelpe.

Norge

Noen av årets midler vil gå til de barna som har flyktet til Norge på grunn av krig i deres hjemland. Pengene skal gå til enkeltfamilier, skolene, og nærmiljøet som barna bor i. Barna skal få leke og lære i fred.

Ukraina

I Ukraina skal Redd Barna gjøre bomberom om til pusterom, for de barna som enda er igjen i hjemlandet sitt. Rommene skal bli til barnevennlige sted for de minste.

Syria

I Syria er det mye underernæring blant befolkningen, skal Redd Barna sørge for riktig ernæring hos barn, og yrkesrettet utdanning for ungdom.

Sør-Sudan

Her skal Redd Barna jobbe for å gjenforene barn som er kommet bort fra foreldrene sine som følge av kaos under krig.

Bangladesh

I Bangladesh ligger verdens største flyktningleir, og her skal Redd barna lage trygge og gode lekeplasser. Hele 500 000 barn bor i denne leiren på nåværende tidspunkt.

Kongo

I Kongo skal Redd Barna hjelpe barnesoldater ved å få de tilbake til sine lokalsamfunn, og la barn få være barn, ikke soldater.

Lang tradisjon for å gå med bøsse

I Norge har vi lang tradisjon for å gå med bøsse. For familien Jensehaugen fra Kristiansand, har det nå blitt en tradisjon som strekker seg over ti år.

-Det startet da jeg var i permisjon med førstemann. Jeg tenkte at det var en fin dag å komme seg ut å gå på tur på. Det viste seg å bli en kjempehyggelig affære, og folk elsket at jeg hadde med meg babyen min, forteller Signe Jenshaugen.

For førstemann, Reidar, som nå er blitt ti år gammel, har tradisjonen fortsatt. På spørsmål om hvor lenge han har tenkt å gå med bøsse på TV-aksjonen, kommer svaret kontant:

-Jeg skal gå med bøsse resten av livet mitt, forteller den unge bøssebæreren. I tillegg til mamma Signe, har Reidar med seg lillesøster, som i år skal på sin aller første TV-aksjon.

Mamma Signe forteller at det er en enkel aktivitet å ta med familien på. Man går inn på nettsiden, melder seg på, møter opp, får kart, og så er det ofte kake til alle som har gått på slutten av dagen. I tillegg kommer man seg ut i frisk luft, får muligheten til å bli kjent med andre i nærområdet, og man lærer barna viktige verdier, som å hjelpe andre. Sistnevnte er ifølge Signe veldig viktig.

-For meg er det viktig at barna vokser opp med det å ta en aktiv del i samfunnet, og å hjelpe andre som trenger det, avslutter hun.

Tradisjon også for LO-medlemmer

Også LO i Agder, med sine medlemmer, har en lang tradisjon for å delta aktivt i TV-aksjonen.

-I år igjen er vi beæret med en plass i fylkesaksjonskomiteen. Her deler vi et felles ansvar sammen med mange andre store aktører i Agder, alt fra bedrifter, til idrett, til trossamfunn, om å jobbe sammen for at årets TV-aksjon skal bli enda bedre enn den var året før. Vi har fått et klart mandat fra Statsforvalteren vår, Gina Lund, og det er at vi skal slå fjorårets innsamling. I fjor ble Agder kun forbigått av Rogaland i innsamlede midler, og det var på grunn av en stor donasjon fra Equinor. Men som Statsforvalteren selv sa, Equinor eller ikke, i år skal vi slå Rogaland, forteller en konkurransepreget organisasjonsmedarbeider i LO Agder, Martha Simonsen.

IMG_20230928_100813.jpg

Leder av fylkesaksjonskomiteen, Helene Knutsen Fosso