Informasjonsmøte om HF-midler i Mandal

Hélène Alice Formo fra LO og Marit Heimdal fra NHO informerte fredag formiddag om HF

LO og NHO inviterte til felles informasjonsmøte for bedrifter i Lindesnes

Fem lokale bedrifter var samlet i Buen kulturhus fredag formiddag når LO og NHO inviterte til informasjonsmøte om Hovedorganisasjonenes fellestiltak (HF).

Egeland Rør, Umoe Mandal, Mandal maskinering, Nøsted &, og GE Healthcare var bedriftene som møtte opp på Buen for å lære mer om tiltaket. Sistnevnte bedrift, GE Healthcare, er en bedrift som har benyttet seg av HF flere ganger.

imageimhjj.png

De fremmøtte på informasjonsmøtet

Et felles mål om å styrke partssamarbeidet

Hovedorganisasjonenes fellestiltak (forkortet HF), er et samarbeidsprosjekt mellom LO og NHO, hvor bedrifter kan søke økonomisk støtte og faglig bistand til utviklingsaktiviteter for utbedring av bedriften. Dette er ment på områder hvor bedriften sliter, eller som hjelp til å utvikle bedriften i en ny retning. Ideen er at bred medvirkning og medbestemmelse skaper lønnsomme og bedre bedrifter. Tiltaket har som mål å styrke partssamarbeidet.

- God verdiskapning skjer når bedriften har et godt partssamarbeid, forteller regionleder i LO Agder, Mette Gundersen.

Ønsker å hjelpe bedrifter

Lindesnes sliter med lav verdiskapning, og er den kommunen i Agder som sliter med høyest ledighet. Til tross for at industrien skyter fart, sliter Lindesnes og Agder for øvrig, med å få tak i nok og riktig arbeidskraft. Med midler og kompetanse fra HF, kan man skape attraktive bedrifter, slik at bedriften tiltrekker seg arbeidskompetansen de trenger.

I Agder står hele 7680 mellom 18 og 29 år uten arbeid, samtidig som industrien mangler arbeidskraft.

- Vi ser også gode resultater når flere bedrifter samarbeider seg imellom og lærer av hverandre, forteller Hélène Alice Formo, som har ansvar for HF i LO sentralt.

imagef7ax9.png

Gode resultater fra industrien

Fra GE Healthcare snakket hovedtillitvalgt og prosessoperatør, Jan Øyvind Åvik, om de gode resultatene de har oppnådd blant annet ved bruk av HF-midler.

IMG_20230512_104816.jpg

Leida-prosjektet

Leida-prosjektet er et godt eksempel på god bruk av HF, og er et prosjekt som handler om arbeidsflyt og arbeidsforhold i bedriften. Arbeidsflyt har sitt utspring i gaming-teori, og er et samarbeidsprosjekt mellom blant annet bedriftene: Nøsted &, Majas salong, Aludyne Norway, Hennig Olsen og GE Healthcare.

Åvik la frem konkrete resultater fra Leida-prosjektet:

Av totalt 25 Leida-kandidater har nå 6 tatt fagbrev, og fått fast ansettelse. 1 person har gått rett i fast jobb, hvorav han fra før av hadde kompetanse som de trengte. 13 har fått lærekontrakt og 5 venter på lærekontrakt.

- Vi ser generelt gode resultater fra industrien, hvor de tradisjonelt sett er gode på partssamarbeidet. Her er ledelse og fagforening er vant til å jobbe tett sammen, forteller Formo.

- I et samarbeid med HF-midler er det viktig med involvering av tillitsvalgte fra dag en, legger Formo til.

At de fremmøtte bedriftene hadde godt utbytte av informajsonsmøtet bar det ingen tvil om. På slutten av møtet var det satt av god tid til drøfting. Konkrete, og veldig like, utfordringer mellom de fremmøtte bedriftene ble løftet frem og diskutert.

Nysgjerrig på om HF kan være noe for din bedrift?

På HFs egen nettside, https://www.fellestiltak.no, kan man gå inn og lese mer om tiltakene og søknadsprosessen.

Bilde1.png