Sykkelbud i plattformbasert matlevering ofte er involvert i trafikkuhell og opplever høy arbeidsbelastning, ifølge en rapport utarbeidet for LO.
En rapport Transportøkonomisk institutt har gjennomført for LO avdekker at dårlig infrastruktur, manglende opplæring og uforutsigbare arbeidsforhold bidrar til risiko og helseplager.
TØI har undersøkt hvordan rammebetingelser, organisering og arbeidsvilkår påvirket trafikksikkerhet, og kartla forekomst av uhell, risiko og helseplager
Budene som har svart på undersøkelsen rapporterer i gjennomsnitt 172 uhell per million syklet kilometer – 95 medfører skade, og 34 resulterer i legemeldt skade. Hele 26 prosent av de skadde oppgir varige plager. Muskel- og skjelettplager er utbredt, særlig blant heltidsarbeidende.
- Som ubeskyttede trafikanter er sykkelbud sårbare, selv ved mindre uhell. Vår studie viser at måten plattformene er organisert på, med fravær av sikkerhetsansvar, høyt økonomisk press og lite opplæring, bidrar til et arbeidsmiljø med høy risiko for uhell og skader. Dårlig vintervedlikehold og mangelfull infrastruktur er også med på å forsterke risikoen, sier Vibeke Milch Uhlving, seniorforsker ved TØI ifølge toi.no.
Ifølge TØIs rapport er det flere sammensatte årsaker til at sykkelbud i plattformbasert matlevering har høy risiko for uhell og skader. Det dreier seg blant annet om:
Rapporten peker på at plattformmodellen svekker sikkerhetsarbeidet. Budene er ofte selvstendige oppdragstakere uten krav til opplæring eller HMS-oppfølging.
– Et virkningsfullt tiltak vil være å endre regelverket slik at plattformene ikke lenger kan klassifisere bud som selvstendige oppdragstakere, mener LO-sekretær Frode Engen, som reagerer på at mange bud er unge og uerfarne, og dermed ekstra utsatt
– Det er kjempealvorlig. For mange er dette første steget inn i arbeidslivet. De må jobbe mye og raskt for å få greit betalt, men burde slippe å ta snarveier som setter dem i fare, sier han.
Forskerne anbefaler obligatorisk opplæring i trafikkregler og risikoforståelse, samt bedre tilgang til utstyr og hvilefasiliteter.
Engen støtter dette:
– Ikke minst er det viktig med god opplæring, som kanskje er det enkleste tiltaket å gjennomføre raskt. Vi mener at budene bør få fast ansettelse og gode nok lønnsvilkår i tillegg til god opplæring.
Han mener dagens praksis grenser til sosial dumping:
– Det er en form for utnyttelse av uvitende, unge arbeidstakere. Bedriftene må ta på alvor hvilke forpliktelser man har for å drive i Norge. Det skal ikke være konkurransevridende å drive med sosial dumping.
Basert på funnene fra denne undersøkelsen, foreslår TØI følgende tiltak for å forebygge ulykker blant plattformarbeidende sykkelbud:
Telefon: +4799618169
E-post: trond.gram@lo.no