Høy risiko for selvstendige sykkelbud

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon
Foto: Ármin Ferenci/Pixabay

Høy risiko for selvstendige sykkelbud

Sykkelbud i plattformbasert matlevering ofte er involvert i trafikkuhell og opplever høy arbeidsbelastning, ifølge en rapport utarbeidet for LO.

Sosial dumping

En rapport Transportøkonomisk institutt har gjennomført for LO avdekker at dårlig infrastruktur, manglende opplæring og uforutsigbare arbeidsforhold bidrar til risiko og helseplager.

TØI har undersøkt hvordan rammebetingelser, organisering og arbeidsvilkår påvirket trafikksikkerhet, og kartla forekomst av uhell, risiko og helseplager

Budene som har svart på undersøkelsen rapporterer i gjennomsnitt 172 uhell per million syklet kilometer – 95 medfører skade, og 34 resulterer i legemeldt skade. Hele 26 prosent av de skadde oppgir varige plager. Muskel- og skjelettplager er utbredt, særlig blant heltidsarbeidende.

Sårbare sykkelbud

- Som ubeskyttede trafikanter er sykkelbud sårbare, selv ved mindre uhell. Vår studie viser at måten plattformene er organisert på, med fravær av sikkerhetsansvar, høyt økonomisk press og lite opplæring, bidrar til et arbeidsmiljø med høy risiko for uhell og skader. Dårlig vintervedlikehold og mangelfull infrastruktur er også med på å forsterke risikoen, sier Vibeke Milch Uhlving, seniorforsker ved TØI ifølge toi.no.

Hvorfor er sykkelbud spesielt utsatt i trafikken?

Ifølge TØIs rapport er det flere sammensatte årsaker til at sykkelbud i plattformbasert matlevering har høy risiko for uhell og skader. Det dreier seg blant annet om:

  • Arbeidsorganisering uten sikkerhetsnett
    Mange sykkelbud jobber som selvstendige oppdragstakere, uten faste arbeidstider, regulerte pauser eller systematisk sikkerhetsoppfølging. Det mangler i stor grad rutiner for HMS og sikkerhetsstyring, noe som gjør dem mer sårbare i trafikken.
  • Tidspress og økonomiske insentiver
    Budene får ofte betalt per levering, noe som skaper et sterkt press for å sykle raskt, ta snarveier og kutte pauser. Plattformenes bruk av prestasjonsbasert skiftfordeling og bonuser forsterker dette ytterligere, og kan føre til risikofylt atferd.
  • Lite opplæring og manglende trafikkerfaring
    Mange bud får ingen eller svært begrenset opplæring i trafikkregler, risikoforhold og trygg ferdsel. Flere har ikke førerkort og mangler erfaring med norske trafikkforhold, noe som øker risikoen for feilvurderinger og uhell.
  • Krevende og risikofylt infrastruktur
    Dårlig vedlikeholdte sykkelveier, trikkeskinner, hull i asfalten og glatt vinterføre fører til mange eneulykker. Dette rammer særlig bud som sykler hele året og er avhengige av inntekten uansett værforhold.
  • Lang eksponering og høy fysisk belastning
    Mange sykkelbud jobber lange dager – noen opp mot 60–70 timer i uka. Kombinasjonen av fysisk slitasje, tretthet og stress øker risikoen for uhell og feil i trafikken betraktelig.

Bedre opplæring

Rapporten peker på at plattformmodellen svekker sikkerhetsarbeidet. Budene er ofte selvstendige oppdragstakere uten krav til opplæring eller HMS-oppfølging.

– Et virkningsfullt tiltak vil være å endre regelverket slik at plattformene ikke lenger kan klassifisere bud som selvstendige oppdragstakere, mener LO-sekretær Frode Engen, som reagerer på at mange bud er unge og uerfarne, og dermed ekstra utsatt

– Det er kjempealvorlig. For mange er dette første steget inn i arbeidslivet. De må jobbe mye og raskt for å få greit betalt, men burde slippe å ta snarveier som setter dem i fare, sier han.

Forskerne anbefaler obligatorisk opplæring i trafikkregler og risikoforståelse, samt bedre tilgang til utstyr og hvilefasiliteter.

Engen støtter dette:

– Ikke minst er det viktig med god opplæring, som kanskje er det enkleste tiltaket å gjennomføre raskt. Vi mener at budene bør få fast ansettelse og gode nok lønnsvilkår i tillegg til god opplæring.

Sosial dumping

Han mener dagens praksis grenser til sosial dumping:

– Det er en form for utnyttelse av uvitende, unge arbeidstakere. Bedriftene må ta på alvor hvilke forpliktelser man har for å drive i Norge. Det skal ikke være konkurransevridende å drive med sosial dumping.

Basert på funnene fra denne undersøkelsen, foreslår TØI følgende tiltak for å forebygge ulykker blant plattformarbeidende sykkelbud:

  • Endringer i regelverket som hindrer at budene kan klassifiseres som selvstendige oppdragstakere
  • Timelønn eller høyere og mer forutsigbare satser
  • Selskapene bør tilby grundigere opplæring om trafikkregler og farer i trafikken. Selv om erfaringer deles i uformelle fora og kanaler, bør kunnskap om risikofaktorer i større grad formaliseres. Dette kan bidra til å forhindre farlige situasjoner, og redusere uhell.
  • Budene bør ha tilgang til fysiske oppholdsrom hvor de kan hvile og hente seg inn igjen. Særlig på vinterstid.
  • Plattformene bør dekke grunnleggende sikkerhetsutstyr som hjelm, sykkellys og piggdekk
  • Det bør finnes rimelige utleiealternativer for elsykler, som gjør det mindre attraktivt å anskaffe ulovlige el-kjøretøy
  • Bedre vintervedlikehold og brøyting av sykkelveier, slik at det blir tryggere og mer framkommelig for plattformarbeidende sykkelbud og andre transportarbeidere som bruker sykkel eller andre former for mikromobilitet.

Les rapporten på TØIs hjemmesider.

Kontakt