Høy organisasjonsgrad bidro til at Gardermoen ble mest punktlig i Europa

Sissel M. Skoghaug og statsminister Jonas Gahr Støre
VERDIFULL: – Det er særlig når kriser kommer at man ser hvor verdifull den norske modellen er, mener Jonas Gahr Støre og Sissel M. Skoghaug. Her fra da de sammen møtte tillitsvalgte og Avinor-ledelsen på Oslo lufthavn Gardermoen denne uka. Foto: Linda Reinholdtsen

Høy organisasjonsgrad bidro til at Gardermoen ble mest punktlig i Europa

Gardermoen ble den mest punktlige storflyplassen i Europa etter korona-pandemien. – At mange var organiserte, og LO og Ap kjempet gjennom gode ordninger for permitterte, bidro godt til dette.

Luftfart

Det var budskapet til Sissel M. Skoghaug og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) da de sammen møtte tillitsvalgte og Avinor-ledelsen på Oslo lufthavn Gardermoen denne uka.

– At såpass mange er organiserte her har vært avgjørende for at vi fikk innspill til gode ordninger under pandemien, slik at blant annet denne flyplassen, med sine 13.000 ansatte, nå går så bra, sa Skoghaug, som er 1. nestleder i LO og leder for LO Luftfart.

Her kan du lese kåringen som trakk fram Gardermoen som den mest punktlige.

Færre mistet jobbene

10 LO-forbund er nå med i LO Luftfart, som organiserer flest og bredest ved flyplassene.

Mens andre flyplasser i Europa sa opp ansatte, beholdt langt flere på Gardermoen jobbene sine.

LO og Arbeiderpartiet fikk kjempet gjennom bedre ordninger for permitterte, som høyere dagpengesatser og utvidet permisjonslengde.

I tillegg ble det satt i gang kompetansehevende tiltak, slik at mange på Gardermoen kunne bruke korona-tida til å ta fagbrev, og andre kurs, for eksempel innenfor språk.

– Det er særlig når kriser kommer at man ser hvor verdifull den norske modellen er, understreket Jonas Gahr Støre.

– Bevare og styrke Avinor

Avinor-modellen viste også sin styrke under korona, gjennom blant annet godt samarbeid mellom alle involverte.

Avinor-modellen betyr i korte trekk at overskuddene ved de største flyplassene betaler for driften av de mindre, slik at de som bor i distriktene har kortere vei til sykehus, utdanning, jobb, ferie og så videre.

LO vil bevare og styrke Avinor-modellen, men Sissel M. Skoghaug er bekymret over at stadig flere jobber deltid ved flyplassene.

– Dersom en ny aktør vinner et anbud om sikkerhetskontrollen, renhold eller bagasje-håndtering, må de ansattes arbeidsforhold trygges, først og fremst gjennom at krav om virksomhetsoverdragelse legges til grunn. De ansatte må få beholde jobbene sine og opparbeidede rettigheter, selv om de får ny logo på uniformen, mener leder i LO Luftfart Sissel M. Skoghaug.