Tre bøker nominert til LOs litteraturpris

Tre bøker nominert til LOs litteraturpris

Av et tyvetalls forslag, har juryen landet på tre kandidater til prisen som skal deles ut i juni. -Dette er en ypperlig bokpakke å pløye seg gjennom denne våren, anbefaler juryleder og førstesekretær i LO, Julie Lødrup.

Kultur

LOs litteraturpris skal fremme norsk arbeiderlitteratur, og deles ut annethvert år. Tre forfattere er i år nominert for sine bøker, som beskriver ulike sider ved arbeiderklasselivet.

De nominerte bøkene er:

• «Hør her’a» av Gulraiz Sharif
  • «Gul bok» av Zeshan Shakar
  • «Det hvite kartet» av Cecilie Enger

Juryleder og førstesekretær i LO, Julie Lødrup, mener alle de nominerte bøkene fortjener å stå på folks leseliste denne våren:

- De tre bøkene beskriver helt ulike arbeiderklasseliv med alle sine sorger, gleder og utfordringer. Ved å lese disse vil man med stor sannsynlighet bli kjent med liv som ikke er helt som ens eget og sitte igjen med nye perspektiver. Bøkene gir innsikt og erfaring som alle vil bli beriket av. Dette er en ypperlig bokpakke å pløye seg gjennom denne våren, før vinneren kåres når prisen deles ut under LO-kongressen, sier juryleder og førstesekretær i LOs ledelse, Julie Lødrup.

Andre gang prisen deles ut

Prisen ble utdelt for første gang i 2020. Da var det Atle Berge som mottok prisen for sin bok «Puslingar», som tar for seg norgeshistoriens største industriulykke på Alexander L. Kielland-plattformen, hvor 123 oljearbeidere mistet livet i 1980. Årets pris deles ut under LO-kongressens siste dag, fredag 3. juni, hvor vinneren vil motta prisen som består av et diplom og 100 000 kroner.

Foruten Lødrup, består årets jury av Sven Henriksen fra Forfatterforbundet, Ellisiv Lindkvist, fra Dramatikerforbundet, Mette Henriksen Aas fra Fagforbundet og Petter Vellesen fra Fellesforbundet. Avdelingsleder i LO, Bård Nylund, har vært jurysekretær.