LOs kulturpris 2023 tildeles «På stengrunn»

Foto: Paul S. Amundsen KULTURPRISEN: LOs kulturpris for 2023 ble tildelt gruppa På stengrunn. Her sammen med LO-leder Peggy Hessen Følsvik under LOs representantskapsmøte i Bergen der prisen ble utdelt.

LOs kulturpris 2023 tildeles «På stengrunn»

Tirsdag ble gruppa «På stengrunn» tildelt LOs kulturpris på 100 000 kroner.

Kultur

– Jeg er glad og stolt over å gi LOs kulturpris for 2023 til ei gruppe som har tonesatt og formidlet Rudolf Nilsens dikt på scener i det ganske land. I 50 år har de gitt liv til en av arbeiderbevegelsens store diktere og aktualisert disse tekstene for nye generasjoner, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Den første plata «På stengrunn» kom i 1973 og er et referanseverk i norsk politisk visetradisjon. Etter nesten 50 år viser de fornying og aktualitet. I 2019 fikk de med seg musikeren Pål Moddi Knutsen i gruppa, og gav ut albumet «På gjensyn» der de har tonesatt flere av Rudolf Nilsens dikt.

På stengrunn består i dag av Kari Svendsen, Lars Klevstrand, Steinar Ofsdal, Jon Arne Corell, Edvard Askeland og Pål Moddi Knutsen. Opprinnelig var Lillebjørn Nilsen og Carl Morten Iversen med i gruppa.

På Stengrunn markerer 50-årsjubileet med turné til høsten og gir ut sangbok med Rudolf Nilsens tekster og egne melodier fra «På stengrunn» (1973) og «På gjensyn» (2019).

Rudolf Nilsen (1901-1929), Kristiania. En av arbeiderbevegelsens viktigste diktere. Han ga ut diktsamlingene På Stengrunn (1925) og På Gjensyn (1926).

LOs kulturpris tildeles personer, grupper, organisasjoner eller institusjoner som arbeider for å fremme arbeiderbevegelsens kultur, som beriker vår hverdag og som gjennom sitt virke bidrar til å heve kvalitet og status for en kultur hvor arbeiderbevegelsens verdigrunnlag framheves. Prisen skal være en anerkjennelse for det verdifulle arbeidet som nedlegges for å skape kunnskap om og innsikt i den lokale arbeiderbevegelsens betydning.

LOs kulturpris er på kr 100 000,-.

Fakta om LOs kulturpris

Alle LOs og forbundenes organer kan fremme forslag på kandidater til prisen.

Forslagene behandles av en jury som er sammensatt av en representant fra LO, en representant fra AOF og representanter fra LOs kulturutvalg. Utvalgets sekretær er sekretær for juryen. Juryen oppnevnes LOs kulturutvalg. Juryen innstiller overfor LOs kulturutvalg som har forslagsrett overfor LOs administrasjon. LOs sekretariat tildeler kulturprisen og den utdeles i forbindelse med hhv møte i LOs representantskap og LOs kongress.

Juryen 2023: Julie Lødrup, LO (leder), Hans Ole Rian, Creo, Tove Rita Melgård, Fellesforbundet, May-Britt Sundal, Fagforbundet, Ole Henrik Kråkenes, Fellesorganisasjonen.